Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

voorbeeldpagina met contactgegevens

Vacature consulent mobiliteit

Word jij onze nieuwe collega?

Het Oudenaardse stadsbestuur is op zoek naar een consulent mobiliteit (voltijds, contractueel, niveau B).
Als mobiliteitsconsulent vervul je een centrale rol in het vormgeven en uitwerken van het duurzaam mobiliteitsbeleid van de stad Oudenaarde. Als deskundige lever je beleidsvoorbereidend werk, geef je advies, start je zelf dossiers op en sta je in voor de verdere opvolging.
Meer weten? Bekijk de vacature en de aanwervingsbrochure HIER.

Sinds 1 januari 2018 zijn de bestaande procedures voor stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsvergunningen en milieuvergunningen in alle Vlaamse steden en gemeenten vervangen door één gezamenlijke procedure; de zogenaamde ‘omgevingsvergunning’.  

Voortaan kunnen alle vergunningsaanvragen worden ingediend bij één loket, waarna één openbaar onderzoek en één adviesronde wordt georganiseerd en zowel de stedenbouwkundige als de milieuaspecten van het project gezamenlijk worden beoordeeld.
Dat is efficiënter, bespaart tijd, zorgt voor duidelijkere beslissingen en biedt meer rechtszekerheid!

Met de omgevingsvergunning zullen ook de procedures en aanvraagformulieren grondig wijzigen: een ideale gelegenheid voor de stad Oudenaarde om zo veel als mogelijk digitaal te gaan werken.
Architecten en milieudeskundigen zijn sowieso verplicht hun dossiers digitaal in te dienen via het ‘omgevingsloket’, het online uitwisselingsplatform van de Vlaamse overheid.
Als stadsbestuur willen we ook onze inwoners aanmoedigen hun aanvragen voor handelingen zònder architect digitaal in te dienen via dit omgevingsloket. Dit kan online, maar ook op afspraak aan het loket van de dienst ruimtelijke ordening in ons  administratief centrum; een medewerker helpt jou hier graag bij!

Meer informatie over de omgevingsvergunning kan je terugvinden op de website van de Vlaamse overheid.
Een afspraak met de dienst ruimtelijke ordening maak je telefonisch (055 33 51 43) of via e-mail (stedenbouw@oudenaarde.be).

Tentoonstelling Adriaen Brouwer najaar 2018

Erkend als Toeristisch Hefboomproject!

Oudenaarde kan zich nu ook op cultureel vlak meten met ‘grotere’ spelers zoals bijvoorbeeld Antwerpen, Gent of Leuven.

Toerisme Vlaanderen heeft namelijk beslist om ons tentoonstellingsproject rond Adriaen Brouwer te erkennen als ‘Toeristisch Hefboomproject’! Dergelijke projecten bezitten een sterk internationaal toeristisch potentieel en genereren een grote return voor de maatschappij en de economie.

Adriaen Brouwer is verweven met onze Oudenaardse culturele identiteit (denk maar aan de Adriaen Brouwer Bierfeesten, een “AB’ke” of het standbeeld van de man in de Kruisstraat). Het MOU wil iedereen uit binnen- en buitenland tijdens het najaar van 2018 nu ook kennis laten maken met Brouwers uitzonderlijke kunst.

(het schilderij op de foto hangt nu nog in het befaamde Metropolitan in New York maar komt voor de tentoonstelling naar Oudenaarde!)

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed egestas id est vehicula aliquam. Nulla vel congue nisl. Nulla bibendum tristique accumsan. Etiam eget turpis augue.

Wekelijkse donderdagmarkt

Terugkeer naar marktplein nog niet voor meteen

Nu onze nieuwe Markt volledig is afgewerkt, zou de wekelijkse donderdagmarkt hier in principe opnieuw kunnen doorgaan.

Het proces om tot een verdeling van de standplaatsen te komen, neemt echter meer tijd in beslag dan gedacht. Men is er volop mee bezig maar er moet nog een administratieve weg worden afgelegd. De terugkeer naar de Markt moet dus niet voor eind februari – begin maart worden verwacht.
We houden jullie alleszins op de hoogte!

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen werken we samen aan de participatieve opmaak van een masterplan voor Oudenaarde Linkeroever

Sinds de stopzetting van het badstoffenbedrijf Santens en de verhuis van het bedrijf Alvey is het gebied op de linkeroever van de Schelde een grotendeels verlaten plek. Daar willen we iets aan doen. In dezelfde omgeving hebben het stedelijk sportcentrum en de steenbakkerij Vande Moortel uitbreidingswensen. Om alle ruimtelijke ambities in het gebied op elkaar af te stemmen, kiezen de stad en de provincie ervoor om projectmatig te komen tot een algemeen masterplan met een actieprogramma. Beide partners hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

Op naar een kwalitatieve invulling
De focus van het masterplan is een duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat de partners zich engageren om de huidige behoeften in te vullen, rekening houdend met de behoeften van de toekomstige generaties. De Provincie en de Stad besteden de nodige aandacht aan de sociale, economische en ecologische kenmerken van het gebied.

Participatie
In het masterplan zullen de partners onderzoeken welke functies ruimtelijk haalbaar en wenselijk zijn. Die wenselijke functies zullen gecombineerd worden met de bestaande functies. Deze oefening willen de Provincie en de Stad niet alleen maken. De opmaak van dit masterplan zal op een participatieve manier gebeuren waarbij verschillende betrokken partijen zoals burgers, eigenaars en overheidsinstanties hun ideeën en adviezen kunnen geven. De eerste participatieronde staat gepland voor maart 2018.

open monumentendag

In Oudenaarde sluiten we tijdens Open monumentendag 2017 aan bij het Europees thema ‘Erfgoed en Natuur’.
Bij ‘natuur’ denken we in de eerste plaats aan bijzondere natuurdomeinen en uitgestrekte landschappen.
Maar het kan ook gaan om tuinen en parken: kasteeldomeinen, abdijtuinen, openbare parken, moestuinen en boomgaarden.

Oudenaarde zet in op sport!

Grondige verjongingskuur sporthal Rodelos

Na het zwembad, is het nu de beurt aan de sporthal!

De stedelijke sporthal aan de Rodelos beantwoordt namelijk niet meer aan de vereisten van een moderne, gebruiksvriendelijke en polyvalente sportinfrastructuur.
Naast een nieuwe sportvloer, een uitschuifbare tribune en een gemoderniseerde cafetaria, worden ook de kleedkamers, douches en sanitair grondig aangepakt.

De werken startten op dinsdag 6 juni en zullen een jaar duren. Omkleden en douchen blijft mogelijk dankzij de plaatsing van mobiele units. Voetgangers en fietsers kunnen vanuit de Rodelos via een doorgang steeds de achterliggende sportinfrastructuur blijven bereiken. Ook de parking aan de voorzijde van de sporthal blijft voor het grootste deel beschikbaar tijdens de verbouwing.

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Vanaf 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’.
 

  • vanaf 15/01/2018 kan je afspraken bij de dienst burgerzaken vastleggen via deze website, telefonisch of aan de infobalie
  • vanaf 01/02/2018 wordt er dan uitsluitend nog op afspraak gewerkt en moet je dus steeds een afspraak maken vooraleer naar de dienst burgerzaken te komen (behalve voor de producten die je aan het snelloket kan verkrijgen).

ROK

Bedrijvenzones Ronse - Oudenaarde - Kluisbergen

Je hebt ze misschien al opgemerkt, de nieuwe ‘ROK-borden’ die de bedrijvenzones aanduiden. Deze ROK-borden kaderen in een vrachtroutenetwerk dat het Agentschap Wegen en Verkeer heeft uitgewerkt voor gans Vlaanderen waarbij de bedrijventerreinen werden onderverdeeld in clusters. AWV wil de bewegwijzering naar bedrijventerreinen op die manier uniformiseren. Ronse, Oudenaarde en Kluisbergen vallen onder dezelfde cluster en werden afgekort tot ‘ROK’.
MEER...

Lorem ipsum dolor sit amet, cuis convallis ligula condimentum in.

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25