Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Bij de dienst burgerzaken kan je terecht voor de meest uiteenlopende, persoonsgebonden zaken.

Normaal is de afdeling bevolking (die instaat voor o.a. de identiteitskaarten, reispassen of rijbewijzen) ook elke eerste zaterdag van de maand geopend. Tijdens de zomervakantie (de maanden juli & augustus) is dit echter niet zo. De rest van de openingsuren blijft ongewijzigd.

Voor veel attesten of uittreksels is het echter helemaal niet meer nodig om nog naar het Administratief Centrum te komen: deze kan je gewoon lekker makkelijk van thuis uit online aanvragen!

Hartveilige stad

Volg gratis een cursus reanimatie

Het stadsbestuur en het Rode Kruis Vlaanderen willen van Oudenaarde een ‘hartveilige’ stad maken en sloten hierover een samenwerkingsovereenkomst.
Beide partners willen zo de overlevingskans verhogen van iemand die in Oudenaarde het slachtoffer wordt van een hartstilstand, en meteen ook de eerstehulpcapaciteiten van de inwoners vergroten.

Onlangs kocht de stad daarom zeven AED’s (Automatische Externe Defibrillator) aan. Deze bevinden zich aan de tekenacademie, aan de muziekacademie, aan het burgemeester Thienpontstadion, aan het begin van de Finse Piste, aan sporthal Groenhof, aan ’t Sportkot en aan de Qubus.

Het plaatsen van deze toestellen was echter slechts een eerste stap: een AED gebruiken is heel eenvoudig, maar moet altijd gecombineerd worden met beademingen en hartmassages. Daarom wil het stadsbestuur nu samen met het Rode Kruis zoveel mogelijk mensen informeren en opleiden in reanimatie en het gebruik van deze AED’s.

De opleiding reanimatie is volledig gratis maar inschrijven is verplicht.
Geïnteresseerd? Je kan kiezen uit één van onderstaande data:

  • maandag 26 juni
  • maandag 31 juli
  • maandag 28 augustus
  • maandag 25 september
  • maandag 30 oktober
  • maandag 27 november
  • maandag 18 december

De opleiding start om 19u en gaat door in het leslokaal van de brandweerkazerne (Coupure 21).
Inschrijvingen en meer informatie via veiligheid@oudenaarde.be .

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed egestas id est vehicula aliquam. Nulla vel congue nisl. Nulla bibendum tristique accumsan. Etiam eget turpis augue.

Grandioos Groen

Een verrassende verzameling wandtapijten

Oudenaarde kende een bloeiende tapijtnijverheid van de 15de tot de 18de eeuw. In de zestiende eeuw bereikte de wandtapijtproductie haar hoogste peil. In deze periode werd zeer kwaliteitsvol werk geleverd, met een grote verscheidenheid en in grote hoeveelheden. Hierdoor verwierf onze stad zelfs internationale uitstraling, met afnemers in heel West-Europa.
Het MOU —Museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen— stelt nu voor de eerste maal een bijzonder genre binnen de 16de-eeuwse wandtapijtkunst tentoon: ‘de Koolbladverdures’.

My Enterprise

Administratieve vereenvoudiging voor ondernemers

Een handige tool om als ondernemer jouw gegevens te beheren!

Sinds 24 mei 2017 kan elke onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen een aantal van haar gegevens zelf beheren met een handige tool 'My Enterprise'. Die werd ontwikkeld door de FOD Economie in het kader van de administratieve vereenvoudiging.
Een ondernemer moet zijn gegevens slechts een keer registreren of aanpassen opdat alle administraties en gebruikers over de nieuwe gegevens beschikken. Bedrijven hebben er alle belang bij dat de overheid over de correcte gegeven beschikt. Ze worden onder meer gebruikt bij het afhandelen van belastingen, subsidies, overheidsopdrachten en inspecties.

 

De laatste loodjes...

Belangrijke wijziging verkeerscirculatie Markt!

Volgens de oorspronkelijke fasering kon het middenplein niet in één keer aangelegd worden: het verkeer rijdt namelijk nog een stukje over het marktplein omdat de rijweg aan de oostkant van de Markt nog niet is afgewerkt.
Om een technisch goede uitvoering mogelijk te maken, is het echter aangewezen dat de tegels in volledige rijen worden geplaatst.

Zowel bij de aannemer als bij het bestuur is er de wil om de werken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de hinder voor de handelaars en bezoekers minimaal te houden. Daarom werd onderzocht hoe het middenplein ineens kan aangelegd worden zonder dat Broodstraat en Nederstraat moeten afgesloten worden.

Uiteindelijk werd DEZE OPLOSSING uitgewerkt, die de bereikbaarheid van de Markt, Broodstraat en Nederstraat garandeert.

Oudenaarde zet in op sport!

Grondige verjongingskuur sporthal Rodelos

Na het zwembad, is het nu de beurt aan de sporthal!

De stedelijke sporthal aan de Rodelos beantwoordt namelijk niet meer aan de vereisten van een moderne, gebruiksvriendelijke en polyvalente sportinfrastructuur.
Naast een nieuwe sportvloer, een uitschuifbare tribune en een gemoderniseerde cafetaria, worden ook de kleedkamers, douches en sanitair grondig aangepakt.

De werken startten op dinsdag 6 juni en zullen een jaar duren. Omkleden en douchen blijft mogelijk dankzij de plaatsing van mobiele units. Voetgangers en fietsers kunnen vanuit de Rodelos via een doorgang steeds de achterliggende sportinfrastructuur blijven bereiken. Ook de parking aan de voorzijde van de sporthal blijft voor het grootste deel beschikbaar tijdens de verbouwing.

23/04: Erfgoeddag

Thema 'Zorg'

De zeventiende editie van Erfgoeddag heeft als thema ‘zorg’ en zoekt deze keer toenadering tot de zorgsector.
Een veelzijdig thema, waarvan we in Oudenaarde verschillende invalshoeken willen belichten.

Zo Dichtblij

And the winner is...

Van 29 april tot 3 juni konden klanten die bij de 48 deelnemende handelszaken winkelden, 'Zo Dichtblij'-loten verzamelen om kans te maken op mooie prijzen van de stad.
Alle deelnemers registreerden samen 2.543 loten. Een mooie boost voor onze lokale handelaars!

Met deze campagne willen we de inwoners in Oudenaarde aanmoedigen om vaker boodschappen te doen bij afzonderlijke detailhandels in en rond de kern. 'Zo Dichtblij' brengt Oudenaarde daardoor een stapje dichter bij een duurzame en leefbare leefomgeving. Daarnaast werden in onze gemeente vier activiteiten opgezet rond de duurzame 'Zo Dichtblij'-thema’s.
'Home Made Happens' won € 500 binnen het thema “ondernemende gemeente”.

In totaal worden in Oudenaarde 78 prijzen verloot! De vijf hoofdprijzen werden op 20 juni in het stadhuis aan de winnaars overhandigd:

  • Martens Ghilain ontvangt van Focus Optiek een Custom Oakley fietsbril
  • Cantaert Cindy ontvangt van Slagerij Van den Bulcke een BBQ-schotel voor 4 personen met fles cava
  • Vannieuwenhuyze Katrien wint een country ontbijtmand geschonken door Bakkerij Burez
  • De Ceukelaire Joris wordt gast bij hotel Steenhuyse met een gratis overnachting en royaal ontbijtbuffet
  • Hantson André wint Oudenaardebonnen ter waarde van 250 euro geschonken door het stadsbestuur.

Lorem ipsum dolor sit amet, cuis convallis ligula condimentum in.

Zowel voor als achter de schermen is het stadsbestuur steeds blijven verder werken aan de ontwikkeling van recreatief verblijf op de terreinen van de vroegere Kompascamping aan de Donkvijver.
De stad heeft in Roompot Vakanties een ervaren en betrouwbare partner gevonden die enthousiast is om deze ambitie mee uit te werken.

Na een open oproep, diende Roompot Vakanties een uitgewerkt masterplan in voor de ontwikkeling van het hele gebied. In een eerste fase gaat de kandidaatstelling over de bouw van zo’n 100 vakantiehuisjes, de aanleg van vaste plaatsen voor mobilhomes en ook de ontwikkeling van meer dan 30.000 m2 groenruimte.

Deze mogelijke samenwerking zou een enorme boost betekenen voor het verblijfstoerisme in de Vlaamse Ardennen en ook de positieve impact op de lokale economie is niet gering. Zowel de stad als ook Roompot zetten trouwens sterk in op de duurzaamheid van het project met bijvoorbeeld bijzondere aandacht voor de biodiversiteit, een groene omgeving en faciliteiten voor fietsers.

Het stadsbestuur besliste, op advies van de gezinsraad en de jeugdraad, een onderzoek te laten voeren naar de situatie van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren in Oudenaarde.

Het onderzoek wordt gevoerd door Karien Ghekiere en Ann Martens van vzw Uit De Marge. Van begin april tot eind september gaan zij op pad in Oudenaarde.
Zij zullen enerzijds gesprekken voeren met verschillende diensten en organisaties oa scholen, CLB’s, het OCMW, het CAW, … Anderzijds zullen zij gesprekken voeren met de jongeren zelf in hun eigen leefwereld. Vanuit hun onderzoek kunnen zij dan aanbevelingen formuleren naar het stadsbestuur. Het onderzoek wordt gefinancierd door de stad, met een co-financiering vanuit de Provincie Oost-Vlaanderen.

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25