×

Aanbod basisonderwijs

Sinds het schooljaar 2007-2008 loopt het project Beeldbad-Klankstroom in samenwerking met de basisscholen van Oudenaarde. Het project wordt financieel gedragen door de stad Oudenaarde. Het is onze ambitie om via muzische vorming alle kinderen een nieuwe, verruimende, aangename en spannende (leer)ervaring te laten beleven. 

Het project loopt over 2 dagen: op donderdag brengen de leerlingen bezoek aan PARCOUR, de Oudenaardse academie voor podiumkunsten en op vrijdag brengen de leerlingen bezoek aan onze Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. 

 

Het thema dit schooljaar, schooljaar 2024-2025, is stamboom met de nadruk op Margaretha Van Parma. Margaretha mag dit jaar zeker niet ontbreken!

In KABK wordt het verhaal verteld van Margaretha. De leerlingen gaan aan de slag met een stamboom: ze maken met de klas een denkbeeldige stamboom. Per generatie wordt er gewerkt met een andere techniek; voor de eerste generatie tekenen ze zichzelf met grafietpotlood, voor de tweede generatie brengen duo’s met inkt de gelaatskenmerken van hun personages samen om tot een nieuw personage te komen en voor de derde generatie komen verschillende personages uit de tweede generatie samen in een totempaal, gemaakt uit karton, papier en stof. 

Deze lessen worden gegeven door Annelie Braeckman, Olga D’Haene en Stan Auwers.

 

In PARCOUR worden ze ondergedompeld in de tijd van Margaretha. De leerlingen maken een fictieve stamboom waaruit ze elk een personage uit kiezen om te zijn in een toneelstukje, ze leren hun verbeelding gebruiken bij het uitvoeren van dit personage. De dag eindigt met een Middeleeuwse dans.

Deze lessen worden gegeven door Antje Hautekeete, Bénédicte Van Wambeke en Debby Cousaert.

Schooljaar 2023-2024

Er wordt elk schooljaar gewerkt rond een thema. Het thema in schooljaar 2023-2024 was puzzel.

In KABK maakten de leerlingen grote puzzelstukken uit karton aan de hand van een oefening met hun eigen lichaam. Hierna volgden er twee workshops. In de eerste workshop werden deze puzzelstukken gebruikt als vertrekpunt voor een groter kunstwerk op de iPad. In de tweede workshop werden de kartonnen puzzelstukken voorzien van kleur, dit door middel van het aanbrengen van verschillende lagen verf. Er werden stencils geknipt en gepuzzeld om zo de verschillende lagen te laten ontstaan. 

Deze lessen werden gegeven door Annelie Braeckman, Olga D’Haene en Stan Auwers.

BBKS KABK 23-24

 

In PARCOUR werd er voor het thema puzzel gewerkt met een doorschuifsysteem: iedere leerling ging langs bij de drie domeinen, dans, woord en muziek. Daar maakten ze puzzels door beweging, een toneelstukje waarbij iedere leerling één per één aan bod kwam tot een groter geheel en een bodypercussie waarbij iedere leerling nodig was om het stuk te kunnen uitvoeren. 

Deze lessen werden gegeven door Antje Hautekeete, Anais Jansen en Debby Cousaert.

BBKS - PARCOUR 23-24