Grafiekkunst
Dinsdag van 13 tot 16.30 uur
Woensdag van 18 tot 21.30 uur
Zaterdag van 9 tot 12.30 uur
Situering
In het atelier Grafiekkunst komen diverse toepassingen van grafiek aan bod: etsen, fotopolymeer, hoogdruk, monotype, vlakdruk, ... . Op dinsdag laten we deze traditionele technieken ook verbinding maken met hedendaagse digitale technieken zoals bijvoorbeeld Photoshop, Illustrator, digitale zeefdruk, snij-plotten en 3d-printing. De grafische technieken worden stapsgewijs aangeleerd en door ervaring eigen gemaakt. Je ontdekt de grafische mogelijkheden aan de hand van opdrachten en demonstraties. Zo leer je gaandeweg je eigen artistieke beeldtaal kennen. Het experiment kan zich bijvoorbeeld ontwikkelen vanuit een idee of een gevoel, een oneigen gebruik van materialen, een onderzoeksproject, ...
Inhoud
Tijdens de individuele en de klassikale gesprekken denken we na over het maakproces. We bespreken bijvoorbeeld hoe je beelden kan interpreteren en vergelijken. We bekijken de ontwikkeling van het eigen beeldend werk en onderzoeken beeldelementen (vorm, contrast, ruimte, ritme, compositie, kleurwerking of een gelaagde opbouw). We gaan in op de wisselwerking tussen ontwerp en realisatie. We krijgen oog voor toevalligheden. Techniek is hierbij geen doel maar een middel.
Het bekijken van (actuele) kunst stimuleert en verruimt de artistieke verwondering. Didactisch materiaal ligt ter inzage in het atelier. We raadplegen de ruime kunstbibliotheek in de academie als inspiratiebron.
Grafische experimenten, beeldmateriaal en teksten bundelen we in een werkschrift. Dit werkschrift kan functioneren als archief, als experimenteerruimte, dagboek, notitieboekje en kan helpen om over het werk na te denken.
We beoefenen kunstonderwijs zonder dwingend karakter met voldoende ruimte voor exploratie en experiment. De motivatie ontstaat vanuit de voldoening iets achterhaald te hebben. Het mag niet als eindpunt, maar als vertrekpunt dienen voor nieuwe uitdagingen., om ideeën open te trekken en te kijken in welke richting het grafisch werk verder kan evolueren.
Hilde Van Der Beken
Kristof De Borle
Beeldmateriaal ook via https://nl.padlet.com/vanderbekenh/grafiek