Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

voorbeeldpagina met contactgegevens

Aanhoudende droogte

Provinciale beperkingen op drinkwatergebruik

Ten gevolge een politiebesluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, is het volgende besluit vanaf heden van kracht.

  • Het is verboden water te gebruiken uit alle onbevaarbare waterlopen.
  • Het is verboden water uit het publiek drinkwaternet te gebruiken voor:
  • voor het afspuiten van motorvoertuigen, aanhangwagens en opleggers, tenzij in het kader van de normale activiteiten van daartoe gespecialiseerde ondernemingen en in de gevallen waar het afspuiten in de regelgeving of vergunning is opgelegd.
  • Voor het vullen of bijvullen van vijvers en het bevoorraden van fonteinen
  • Voor het vullen of bijvullen van particuliere zwem- en plonsbaden (groter dan 100 liter), tenzij dit om technische redenen tijdens de aanleg van het zwembad voor het metselwerk vereist is .
  • Voor het reinigen van straten, straatgreppels, stoepen, voetpaden en rioleringen.
  • Voor het besproeien van velden, binnenplaatsen, grasperken en tuinen, tenzij in het kader van de normale activiteiten van land en tuinbouwondernemingen.
  • Voor het besproeien van daken, gevels, tenten, luifels en sportterreinen.
  • In de onderneming, voor doeleinden die niet noodzakelijk zijn voor het personeel, het productieproces of de bedrijfsactiviteit.

Het is bovendien in elk van de omstandigheden hierboven vermeld, voor elke type van water verboden om deze activiteit uit te voeren tussen 08.00 uur en 20.00 uur.

Overtredingen worden bestraft met een gevangenisstraf van 8 tot 14 dagen en met een geldboete van 26 tot 200 euro (te vermenigvuldigen met 8) of met één van de straffen alleen.

Het Voedselagentschap heeft tijdens de voorbije 8 weken de ziekte van Newcastle bevestigd bij kippen van 10 hobbyhouders in verschillende gemeenten in België.
Er is nu ook een geval van pseudo-vogelgriep vastgesteld in Zulte. 
Aangezien een deel van Oudenaarde zich in het toezichtsgebied van 10 km bevindt, moeten hier bijkomende maatregelen genomen worden bovenop de reeds gecommuniceerde maatregelen voor het ganse grondgebied (zie 'Meer lezen').

De mens is niet gevoelig aan deze ziekte. De consumptie van eieren of vlees van pluimvee houdt dan ook geen enkel risico in

Masterplan Oudenaarde Linkeroever

Tweede participatiemarkt

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen werken we aan de participatieve opmaak van een masterplan voor Oudenaarde Linkeroever

Sinds de stopzetting van het badstoffenbedrijf Santens en de verhuis van het bedrijf Alvey staan deze terreinen leeg. Daar willen we iets aan doen. In dezelfde omgeving hebben het stedelijk sportcentrum en de steenbakkerij Vande Moortel uitbreidingswensen. Om alle ruimtelijke ambities in het gebied op elkaar af te stemmen, kiezen de stad en de provincie ervoor om projectmatig te komen tot een algemeen masterplan met een actieprogramma. Beide partners hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

Op naar een kwalitatieve invulling
De focus van het masterplan is een duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat de partners zich engageren om de huidige behoeften in te vullen, rekening houdend met de behoeften van de toekomstige generaties. De Provincie en de Stad besteden de nodige aandacht aan de sociale, economische en ecologische kenmerken van het gebied.

Participatie
In het masterplan zullen de partners onderzoeken welke functies ruimtelijk haalbaar en wenselijk zijn. Die wenselijke functies zullen gecombineerd worden met de bestaande functies. Deze oefening willen de Provincie en de Stad niet alleen maken. De opmaak van dit masterplan zal op een participatieve manier gebeuren waarbij verschillende betrokken partijen zoals burgers, eigenaars en overheidsinstanties hun ideeën en adviezen kunnen geven.

Stand van zaken
Op basis van de input die we in maart 2018 verzamelden, werkten we een eerste globale visie uit. Die vormt de basis voor de ontwikkeling van een ruimtelijk raamwerk en de verdere verfijning van het masterplan. Keuzes naar specifieke invullingen en eventuele herbestemmingen zijn nog niet gemaakt.
In juni 2018 legden we de eerste globale visie voor aan burgers, organisaties, verenigingen, eigenaars en overheidsinstanties. We kregen opnieuw veel input. Samen met de studiebureaus Plusofficearchitects, Delva Landscape Architects en VECTRIS gaan we hiermee aan de slag om het masterplan verder vorm te geven.

Eind vorig jaar ontving de stad uit verschillende hoeken een aantal bezorgdheden omtrent de circulatie en de verkeersveiligheid in het centrum van Bevere.

Op basis van wensen, noden en opmerkingen uit de buurt heeft het College van Burgemeester en Schepenen een aantal kortetermijnoplossingen uitgewerkt. Op lange termijn zijn structurele verbeteringen mogelijk met de geplande rioleringswerken.

Het bestuur wenst alle vragen en bekommernissen te objectiveren en heeft hiervoor verkeers- en snelheidstellingen laten uitvoeren. De resultaten van deze metingen zijn ondertussen verwerkt en worden op maandag 18 juni toegelicht. Geïnteresseerden zijn welkom voor de presentatie op maandag 18 juni om 19u15 of 20u00 in de benedenzaal van het jeugdcentrum Jotie, Hofstraat 14.

Het containerpark is gesloten van maandag 16 juli tot en met zaterdag 21 juli 2018!

De Vlaamse Regering wil de OCMW’s en de gemeentebesturen integreren. Ook in Oudenaarde doorlopen stad en OCMW momenteel een integratietraject: de voorbije maanden timmerden beide organisaties samen aan een doordachte organisatiestructuur met een nieuwe overkoepelende leiding voor dit lokaal bestuur.

Luc Vanquickenborne (vroegere stadssecretaris) wordt algemeen directeur, en Saskia Van Cauwenberghe (huidig financieel beheerder van de stad) wordt financieel directeurGeert De Meyer (ocmw-secretaris) krijgt de functie van adjunct-algemeen directeur en Piet De Rijcke (de financieel beheerder van het OCMW) die van adjunct-financieel directeur.

De integratie heeft als doel te zorgen voor een betere afstemming, transparantie en efficiëntie van het sociaal en stedelijk beleid en moet leiden tot meer duidelijkheid voor de burger.

Muziekcheques

Programmeer een Oudenaardse muzikant of band

Na de feestcheque, keurde de Gemeenteraad nu ook de muziekcheque goed.
Deze subsidie kan aangevraagd worden door organisatoren die een Oudenaardse band of muzikant programmeren op een Oudenaards evenement.

Daar zijn uiteraard enkele voorwaarden aan verbonden: Het moet gaan om pop- en rockmuziek, waarvan de muzikant of minstens 1 van de bandleden in Oudenaarde woont. Zij kunnen intekenen op een lijst. We willen vooral de opstartende bands en muzikanten een duwtje in de goede richting geven en weren professionele muzikanten of artiesten met een professioneel management op onze lijst.
De subsidie kan oplopen tot € 125 per band, maar dient aangewend te worden om de honoraria van de artiesten mee te betalen.

Dat klinkt nu al als muziek in onze oren!
Wij hopen dan ook deze zomer veel lokaal talent op de kleine en grotere podia in onze stad te mogen toejuichen.

 

Oudenaarde Brouwt

Van leegstand naar ondernemerschap

Het stadsbestuur van Oudenaarde wil jonge en startende ondernemers steunen bij de stap naar een eigen zaak en in één klap meteen ook de leegstand van handelspanden aanpakken!

'Oudenaarde Brouwt' werkt aan een database met leegstaande handelspanden waarvan de eigenaar akkoord is om die als pop-up zaak voor korte termijn te verhuren. Daarnaast hebben we kandidaat ondernemers die op zoek zijn naar dergelijke panden.
Het stadsbestuur probeert de match te maken tussen eigenaar en kandidaat ondernemer!

ALLE INFO VIND JE HIER!

Gewijzigde verkeerssituatie Eine

Infomoment op 23 augustus

Vanaf 13 juli geldt een proefopstelling met gewijzigde verkeerssituatie in de Pater Ruyffelaertstraat en de Pontstraat te Eine. Deze proefopstelling kadert in de aanleg van de ventweg langs de N60 en de heraanleg van een gedeelte van de Pater Ruyffelaertstraat, en zal na enkele maanden geëvalueerd worden. Bedoeling is een goede doorstroming en een lage verkeersdruk te garanderen in de hele omgeving.

Wat verandert er concreet?

  • Ter hoogte van de ingang van de kantine van KWIK Eine zal een verkeerssluis  ingericht worden met éénrichtingverkeer richting N60
  • De rijrichting van de Pontstraat wordt omgedraaid: inrijden gebeurt via de Fietelstraat
  • Pater Ruyffelaertstraat (tussen Pontstraat en Fietelstraat) wordt  eenrichtingsverkeer richting Fietelstraat
  • Pater Ruyffelaertstraat (tussen sluis en N60) wordt  tweerichtingsverkeer
  • Pater Ruyffelaerstraat  (tussen Pontstraat en sluis) blijft  tweerichtingsverkeer

Vanuit verschillende hoeken heeft de stad een aantal bezorgdheden en vragen ontvangen omtrent de gewijzigde verkeerscirculatie in het centrum van Eine.
Het stadsbestuur heeft daarom beslist om een infomoment te organiseren over deze reeks van maatregelen die genomen zijn in functie van het openstellen van de ventweg langs de N60. Wij willen hierbij eveneens een zicht krijgen op de bezorgdheden en bekommernissen, in functie van een latere evaluatie van de verkeerscirculatie.

U wordt alvast vriendelijk uitgenodigd voor dit infomoment dat zal doorgaan op donderdagavond 23 augustus 2018 in de schoolgebouwen van KBO EINE.
Verdere info volgt in de tweede week van augustus.

Voor vragen kan u terecht bij de dienst mobiliteit (mobiliteit@oudenaarde.be - 055 33 51 73).

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? De stad Oudenaarde heeft momenteel een vacature voor een diensthoofd burgerzaken (B4-B5, contractueel, voltijds).

Als diensthoofd burgerzaken sta je in voor de coördinatie, de dagdagelijkse leiding en goede werking van het bestuur burgerzaken. Je bent verantwoordelijk voor het aansturen van je team en het bijhouden van de wettelijke bestanden in het rijksregister, de registers van de burgerlijke stand en begraafplaatsen.

Hartveilige stad

Volg gratis een opleiding reanimatie en defibrillatie

Het stadsbestuur en het Rode Kruis Vlaanderen hebben er samen voor gezorgd dat Oudenaarde nu officieel een ‘hartveilige’ stad is! Maar daar stopt het werk natuurlijk niet: we blijven ons inzetten om de eerstehulpcapaciteiten van de inwoners te vergroten.

Daarom blijven we samen met het Rode Kruis opleidingen organiseren in reanimatie en defibrillatie (via de AED’s - Automatische Externe Defibrillator- die overal in onze stad te vinden zijn).

Deze cursus is volledig gratis maar inschrijven is verplicht.
Geïnteresseerd? Je kan kiezen uit één van onderstaande data:

  • 27 juni
  • 25 juli
  • 29 augustus
  • 26 september
  • 31 oktober
  • 28 november

De opleiding duurt van 19u - 22u en gaat normaal gezien door in het leslokaal van de brandweerkazerne (Coupure 21).
Inschrijvingen en meer informatie via veiligheid@oudenaarde.be .

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Sinds 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Ook voor de medewerkers van de stadsdiensten heeft deze werkwijze belangrijke voordelen. Zo weten zij steeds vooraf waarover het gesprek zal gaan en kunnen ze het dossier al voorbereiden om je efficiënter en sneller te helpen. Afspraken kunnen zo ook overzichtelijk ingepland worden in de agenda van onze medewerkers waardoor ze steeds de nodige tijd kunnen vrijmaken om jou te woord te staan.

 

Infobalie = snelloket

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’. Deze zaken zijn:

  • Afhalen van akten en attesten, een reispas, een (voorlopig) rijbewijs of een visvergunning 
  • Aanvragen en afhalen van een bewonersparkeerkaart, een uittreksel uit het strafregister of een eensluidend verklaring
  • Het kopen van vuilniszakken en gft-stickers 
  • Het verkrijgen van een stadsplan, een stadsgids,… 
  • Het protesteren van een retributie op het parkeren (een “boete”)

 

Hoe?

Je kan een afspraak maken via het handige online portaal (bovenaan de productpagina's op deze website staat ook steeds een knop 'Afspraak maken' die jou direct naar het juiste product binnen het portaal brengt), telefonisch op de nummers 055 31 46 01 en 055 33 51 11 of gewoon ter plaatse aan de infobalie.

 

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25