Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

voorbeeldpagina met contactgegevens

Themakamp herfstvakantie

De boze heks staakt!

De jeugd- en Sportdienst Oudenaarde presenteren u graag het themakamp voor de herfstvakantie: De boze heks staakt!

Van maandag 29 tot woensdag 31 oktober stellen wij jou voor aan Carmella de heks.
Carmella is het beu. Na het lezen van het script voor een nieuw sprookje heeft ze het helemaal gehad en gooit ze de boeken neer. In ieder sprookje wordt zij als de grote slechterik afgeschilderd, terwijl zij eigenlijk alleen maar het slachtoffer is van haar eigen goede daden. Carmella beslist om ons mee terug te nemen in de tijd en toont ons het verhaal van haar kant.

Alle kinderen (met en zonder beperking) van 3 tot 15 jaar (geboren tussen 2003 en 2015) kunnen deelnemen aan het themakamp.
Kostprijs: 35 EUR inwoner Stad Oudenaarde; 45 EUR niet-inwoner Stad Oudenaarde; 9 EUR OK-pas tarief.
Locatie: splinternieuwe Sporthal Oudenaarde (Rodelos)

Inschrijven kan via de webshop of op de jeugddienst tijdens de openingsuren.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) geeft de Nederenamestraat (N46) een grondige opknapbeurt van aan het kruispunt met Boslos tot iets voorbij de Wallestraat. Het kruispunt met Boslos valt net buiten de werfzone. Ze vernieuwen de rijweg in asfalt en ook de deksels van de riolering in het wegdek worden vernieuwd en op hoogte gebracht. De fietspaden krijgen een nieuw laagje asfalt. In totaal vernieuwen ze meer dan twee kilometer fietspad en rijweg. De werken starten normaal op maandag 8 oktober.

AWV verwacht helaas sterke hinder. De onderhoudswerken zijn echter noodzakelijk en zullen de veiligheid en het comfort verbeteren.
Het zal in de werfzone enkel mogelijk zijn om richting Zwalm te rijden.
Meer info via http://wegenenverkeer.be/werken/onderhoudswerken-op-n46-oudenaarde-neder...

Aanduiding van watergevoelige Openruimtegebieden

Publieke inspraak van 30 juli 2018 tot en met 30 augustus 2018

Dit plan heeft tot doel watergevoelige openruimtegebieden aan te duiden voor behoud of versterking van het open of groene karakter in functie van waterbeheersing.

Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart. Een eerste stap daarin is de publicatie van een kennisgevingsnota. In die nota vindt u onder meer een beschrijving van het plan en een voorstel van de methode waarop de milieueffecten van dat plan in het uiteindelijke plan-MER beschreven en bestudeerd zullen worden.

Eind vorig jaar ontving de stad uit verschillende hoeken een aantal bezorgdheden omtrent de circulatie en de verkeersveiligheid in het centrum van Bevere.

Op basis van wensen, noden en opmerkingen uit de buurt heeft het College van Burgemeester en Schepenen een aantal kortetermijnoplossingen uitgewerkt. Op lange termijn zijn structurele verbeteringen mogelijk met de geplande rioleringswerken.

Het bestuur wenst alle vragen en bekommernissen te objectiveren en heeft hiervoor verkeers- en snelheidstellingen laten uitvoeren. De resultaten van deze metingen zijn ondertussen verwerkt en worden op maandag 18 juni toegelicht. Geïnteresseerden zijn welkom voor de presentatie op maandag 18 juni om 19u15 of 20u00 in de benedenzaal van het jeugdcentrum Jotie, Hofstraat 14.

Autodelen in Oudenaarde

Hoe denken jullie er over?

De stad Oudenaarde zet in op duurzame mobiliteit. Autodelen is daar een onderdeel van. Als stad hadden wij graag geweten hoe de Oudenaardist tegenover autodelen staat. Zou jij graag aan autodelen doen in Oudenaarde? Wat vind jij de geschikte plaats voor autodeelpunten? Hoe zou je het liefst aan autodelen doen? 

Om op al deze vragen een antwoord te krijgen, roepen wij iedereen op om deel te nemen aan deze studie van de KU Leuven rond mobiliteit in Vlaanderen.
Invullen duurt ongeveer 15 minuten en de studie werd verlengd tot eind oktober.

Dankzij jouw respons kunnen wij de interesse in autodelen in onze stad in kaart brengen en de resultaten vertalen in ons beleid. Je maakt bovendien ook nog eens kans op een Fnac-bon, cinematickets, of kansspelloten!

Laat van je horen!

Omgevingsloket opent de deuren

Alle stadsdiensten enkel nog op afspraak!

Vanaf maandag 3 september zitten al onze publieksgerichte functies in het Administratief Centrum Maagdendale netjes gebundeld in twee balies op het gelijkvloers: voor alle persoonsgebonden zaken (bv. identiteitskaarten, rijbewijs, reispas, aangiftes,…) moet je reeds enkele maanden links aan het ‘BURGERLOKET’ zijn. Voor alles rond huis en omgeving (bv. bouw- of omgevingsvergunning) kan je vanaf 03/09 rechts aan het ‘OMGEVINGSLOKET’ terecht.
Middenin vind je de centrale ontvangst- en informatiebalie.
Zo moeten jullie niet het hele gebouw door maar kunnen de meest voorkomende zaken makkelijk op het gelijkvloers worden afgehandeld.

Opgelet!
Nu ook ons omgevingsloket is opgestart, werken alle stadsdiensten voortaan enkel nog op afspraak.
Een afspraak maak je best via het handige online portaal. Lukt dit niet, dan kan je ook bellen naar 055 31 46 01 of 055 33 51 11. Het systeem is ondertussen al sinds februari ingevoerd bij de dienst burgerzaken en met succes: in de steeds drukke vakantieperiode (reispassen, kids-ID,…) stonden vroeger soms ellenlange wachtrijen tot aan de deur; de voorbije vakantie waren er dankzij het werken op afspraak quasi geen wachttijden!

 

Masterplan Oudenaarde Linkeroever

Tweede participatiemarkt

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen werken we aan de participatieve opmaak van een masterplan voor Oudenaarde Linkeroever

Sinds de stopzetting van het badstoffenbedrijf Santens en de verhuis van het bedrijf Alvey staan deze terreinen leeg. Daar willen we iets aan doen. In dezelfde omgeving hebben het stedelijk sportcentrum en de steenbakkerij Vande Moortel uitbreidingswensen. Om alle ruimtelijke ambities in het gebied op elkaar af te stemmen, kiezen de stad en de provincie ervoor om projectmatig te komen tot een algemeen masterplan met een actieprogramma. Beide partners hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

Op naar een kwalitatieve invulling
De focus van het masterplan is een duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat de partners zich engageren om de huidige behoeften in te vullen, rekening houdend met de behoeften van de toekomstige generaties. De Provincie en de Stad besteden de nodige aandacht aan de sociale, economische en ecologische kenmerken van het gebied.

Participatie
In het masterplan zullen de partners onderzoeken welke functies ruimtelijk haalbaar en wenselijk zijn. Die wenselijke functies zullen gecombineerd worden met de bestaande functies. Deze oefening willen de Provincie en de Stad niet alleen maken. De opmaak van dit masterplan zal op een participatieve manier gebeuren waarbij verschillende betrokken partijen zoals burgers, eigenaars en overheidsinstanties hun ideeën en adviezen kunnen geven.

Stand van zaken
Op basis van de input die we in maart 2018 verzamelden, werkten we een eerste globale visie uit. Die vormt de basis voor de ontwikkeling van een ruimtelijk raamwerk en de verdere verfijning van het masterplan. Keuzes naar specifieke invullingen en eventuele herbestemmingen zijn nog niet gemaakt.
In juni 2018 legden we de eerste globale visie voor aan burgers, organisaties, verenigingen, eigenaars en overheidsinstanties. We kregen opnieuw veel input. Samen met de studiebureaus Plusofficearchitects, Delva Landscape Architects en VECTRIS gaan we hiermee aan de slag om het masterplan verder vorm te geven.

Oudenaarde Brouwt

Van leegstand naar ondernemerschap

Het stadsbestuur van Oudenaarde wil jonge en startende ondernemers steunen bij de stap naar een eigen zaak en in één klap meteen ook de leegstand van handelspanden aanpakken!

'Oudenaarde Brouwt' werkt aan een database met leegstaande handelspanden waarvan de eigenaar akkoord is om die als pop-up zaak voor korte termijn te verhuren. Daarnaast hebben we kandidaat ondernemers die op zoek zijn naar dergelijke panden.
Het stadsbestuur probeert de match te maken tussen eigenaar en kandidaat ondernemer!

ALLE INFO VIND JE HIER!

Walburgatoren jaar lang in de steigers

Toren krijgt welverdiende reinigings- en renovatiebeurt

De statige toren van de Sint-Walburgakerk in het Oudenaardse stadscentrum is aan een opfrisbeurt toe.

Op 22 oktober start de aannemer al met de afbakening en inrichting van de werfzone; vanaf dan zal het Minderbroederplein voor een groot deel worden ingepalmd voor het laden, lossen en stockeren van de stellingsonderdelen.

Het opbouwen van de gigantische stelling rondom de toren zal ongeveer een maand in beslag nemen. In november starten dan de effectieve reinigings- en herstellingswerken, en vanaf dan zal ook een groot deel van het Minderbroedersplein opnieuw beschikbaar zijn.
De restauratiewerken zullen minstens een jaar in beslag nemen en de toren zal gedurende al die tijd in de steigers staan.

Voor de veiligheid van de werklieden zullen de klokken niet luiden tijdens de werkuren, en is er ook geen beiaardconcert op donderdagvoormiddag. Tijdens de weekends is er wel automatisch spel en uurslag en ook het wekelijkse beiaardconcert op zondag tussen 12u en 13u gaat gewoon door.

Start werken trajectcontrole tussen Leupegem en Berchem

Verkeershinder N8 verwacht vanaf 22 augustus

Vanaf 22 augustus plant het Agentschap Wegen en Verkeer te starten met de werken op de N8 tussen Leupegem en Berchem voor het invoeren van een trajectcontrole.
Er zullen 2 camerapunten worden geïnstalleerd: één ter hoogte van Vergalle NV en één ter hoogte van Van Maercke Roeland NV.

Verwachte hinder:

  • het fietspad zal tijdelijk afgesloten zijn in beide richtingen. Fietsers op de rijbaan.
  • versmalde rijstrook in beide richtingen ter hoogte van de werken
  • wisselend verkeer tijdens het plaatsen en afregelen camera’s
  • een snelheidsbeperking van 30km/u.

De voorziene einddatum van de werken en inwerkingstelling van de trajectcontrole is 12/10/2018 (onder voorbehoud van wijziging).

Voor vragen kan u terecht bij het Agentschap Wegen en Verkeer (www.wegenenverkeer.be).

Hartveilige stad

Volg gratis een opleiding reanimatie en defibrillatie

Het stadsbestuur en het Rode Kruis Vlaanderen hebben er samen voor gezorgd dat Oudenaarde nu officieel een ‘hartveilige’ stad is! Maar daar stopt het werk natuurlijk niet: we blijven ons inzetten om de eerstehulpcapaciteiten van de inwoners te vergroten.

Daarom blijven we samen met het Rode Kruis opleidingen organiseren in reanimatie en defibrillatie (via de AED’s - Automatische Externe Defibrillator- die overal in onze stad te vinden zijn).

Deze cursus is volledig gratis maar inschrijven is verplicht.
Geïnteresseerd? Je kan kiezen uit één van onderstaande data:

  • 27 juni
  • 25 juli
  • 29 augustus
  • 26 september
  • 31 oktober
  • 28 november

De opleiding duurt van 19u - 22u en gaat normaal gezien door in het leslokaal van de brandweerkazerne (Coupure 21).
Inschrijvingen en meer informatie via veiligheid@oudenaarde.be .

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Sinds 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Ook voor de medewerkers van de stadsdiensten heeft deze werkwijze belangrijke voordelen. Zo weten zij steeds vooraf waarover het gesprek zal gaan en kunnen ze het dossier al voorbereiden om je efficiënter en sneller te helpen. Afspraken kunnen zo ook overzichtelijk ingepland worden in de agenda van onze medewerkers waardoor ze steeds de nodige tijd kunnen vrijmaken om jou te woord te staan.

 

Infobalie = snelloket

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’. Deze zaken zijn:

  • Afhalen van akten en attesten, een reispas, een (voorlopig) rijbewijs of een visvergunning 
  • Aanvragen en afhalen van een bewonersparkeerkaart, een uittreksel uit het strafregister of een eensluidend verklaring
  • Het kopen van vuilniszakken en gft-stickers 
  • Het verkrijgen van een stadsplan, een stadsgids,… 
  • Het protesteren van een retributie op het parkeren (een “boete”)

 

Hoe?

Je kan een afspraak maken via het handige online portaal (bovenaan de productpagina's op deze website staat ook steeds een knop 'Afspraak maken' die jou direct naar het juiste product binnen het portaal brengt), telefonisch op de nummers 055 31 46 01 en 055 33 51 11 of gewoon ter plaatse aan de infobalie.

 

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25