Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

voorbeeldpagina met contactgegevens

Tuinieren zonder pesticiden

Kleine daad, schoon resultaat!

Pesticiden zijn schadelijk voor mens en milieu. Maak er deze lente eindelijk komaf mee! Breng ze op zaterdag 21 april binnen bij ons in het containerpark. In ruil ontvang je een handige voegenborstel (zolang de voorraad strekt).
Planten in de voegen van het terras of onkruid op het wandelpad in de tuin? We grijpen gemakshalve naar pesticiden die schadelijk zijn voor mens en milieu. Ze komen in onze waterlopen terecht en tasten het grondwater aan. Pesticiden bedreigen zo het water waaruit drinkwater gemaakt wordt. Daarom lanceren we samen met de Vlaamse Milieumaatschappij de actie “Een kleine daad, schoon resultaat”.
Tips & tricks lees je op de handige website www.mijngifvrijetuin.be

Tijdens de donderdagmarkt op 5 en 12 april, konden klanten 4 stempels sparen waarmee ze in aanmerking kwamen voor een kadocheque van 10 euro.
Er werden maar liefst 546 volle stempelkaarten ingediend!
Uit alle ingediende kaarten werden op 12 april in het stadhuis de winnaars getrokken door de onschuldige handen van enkele leden van de marktcommissie.
De namenlijst van de winnaars vind je HIER; zij zullen eerstdaags hun kadocheque ontvangen! 
 

Oudenaarde Brouwt

Van leegstand naar ondernemerschap

Het stadsbestuur van Oudenaarde wil jonge en startende ondernemers steunen bij de stap naar een eigen zaak en in één klap meteen ook de leegstand van handelspanden aanpakken!

'Oudenaarde Brouwt' werkt aan een database met leegstaande handelspanden waarvan de eigenaar akkoord is om die als pop-up zaak voor korte termijn te verhuren. Daarnaast hebben we kandidaat ondernemers die op zoek zijn naar dergelijke panden.
Het stadsbestuur probeert de match te maken tussen eigenaar en kandidaat ondernemer!

ALLE INFO VIND JE HIER!

Het Oudenaards loopcriterium

Een nieuw sportief initiatief!

Naar aanleiding van een overlegvergadering met de Oudenaardse loopverenigingen wil het stadsbestuur een nieuw project opstarten, m.n. het “OUDENAARDS LOOPCRITERIUM”.
In Oudenaarde worden jaarlijks namelijk diverse loopwedstrijden georganiseerd door feestcomités, loop- en andere organisaties.
Het stadsbestuur wil deze initiatieven mee helpen promoten.
Het Oudenaards loopcriterium bestaat uit acht wandel- en loopevenementen in de Brouwerstad.
Deelnemers die aan 6 van de 8 wedstrijden hebben deelgenomen worden beloond met een geschenk.
Deelnemers die aan alle 8 organisaties hebben deelgenomen, krijgen een extra prijs.
Het criterium wordt afgesloten tijdens een grote apotheose met prijsuitreiking op 28 september de vernieuwde sporthal.

Bloemenmarkt

Zondag 6 mei

Op zondag 6 mei is het opnieuw bloemenmarkt in Oudenaarde; kom de geuren en kleuren ontdekken bij de standhouders in de Hoogstraat en op het Tacambaroplein! Daarnaast zijn er onder andere ook initiaties bloemschikken.

Na het inspraakmoment rond de verkeerscirculatie in het centrum vorige maand, hebben we zoals beloofd alle opmerkingen en suggesties nogmaals onder de loep genomen. Nu de verschillende alternatieve pistes werden onderzocht, kan het schepencollege een uitgewerkt en praktisch voorstel voorleggen op de volgende Gemeenteraad. Dit voorstel bestaat uit een proefopstelling van zes maanden die zal ingaan op 1 mei; eenvoudig gezegd verdwijnt de ‘knip’ aan de Voorburg (ter hoogte van de bibliotheek) en wordt de rijrichting in de Burgscheldestraat opnieuw omgekeerd. Door deze ingrepen vereenvoudigt de doorgang van de west- naar de oostkant van het centrum. De proefopstelling is echter niet de enige aanpassing die het College nu naar voren schuift. Samen met de vzw Oudenaarde Winkelstad zal ook een communicatiecampagne worden uitgewerkt om de verkeerssituatie in het centrum nog duidelijker uit te leggen. Tijdens het inspraakmoment waren er tenslotte ook meerdere bedenkingen bij de soms moeilijke combinatie van druk verkeer met schoolgaande jeugd. Daarom komt er ook bijzondere aandacht voor de verschillende schoolomgevingen binnen de ruime centrumomgeving!

Onze stad wil mee met de tijd. Altijd en overal een vlotte internetverbinding hebben, lijkt tegenwoordig bijna een basisbehoefte geworden. Het aanbieden van gratis wifi is dus een logische vorm van dienstverlening naar onze inwoners, handelaars en bezoekers toe! Verbind je met het netwerk “Stad Oudenaarde Free Wifi” en meld je aan om gratis te kunnen surfen!

Bespaar 20% op je energiefactuur!

Dankzij onze groepsaankoop dak- en spouwmuurisolatie

Energie wordt steeds duurder. SOLVA organiseert daarom i.s.m. Oudenaarde een groepsaankoop voor dak- en spouwmuurisolatie. Dankzij zo'n groepsactie is elke offerte kwalitatief, scherp van prijs én gecheckt op correctheid. Bij uitvoering van de werken wordt elke deelnemer begeleid door vzw BEA en Zero Emission Solutions.

De actie loopt van 01.02.18 tot en met 31.12.18. Schrijf je in op www.energiegroepsaankoop.be/gebouwschil !

 

Winnaars Kras en Win

Oudenaarde WinkelStad vzw

De winnaars van de actie Kras&Win, georganiseerd door vzw Oudenaarde WinkelStad, zijn bekend!
Nicolas Bradt ging met de hoofdprijs lopen: niets minder dan een FIAT 500!
De 73 winnaars van de overige waardevolle prijzen zullen eerstdaags persoonlijk verwittigd worden door de respectievelijke schenkers.

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen werken we samen aan de participatieve opmaak van een masterplan voor Oudenaarde Linkeroever

Sinds de stopzetting van het badstoffenbedrijf Santens en de verhuis van het bedrijf Alvey is het gebied op de linkeroever van de Schelde een grotendeels verlaten plek. Daar willen we iets aan doen. In dezelfde omgeving hebben het stedelijk sportcentrum en de steenbakkerij Vande Moortel uitbreidingswensen. Om alle ruimtelijke ambities in het gebied op elkaar af te stemmen, kiezen de stad en de provincie ervoor om projectmatig te komen tot een algemeen masterplan.

In het masterplan zullen de partners onderzoeken welke functies ruimtelijk haalbaar en wenselijk zijn. Die wenselijke functies zullen gecombineerd worden met de bestaande functies. Deze oefening willen de Provincie en de Stad niet alleen maken. De opmaak van dit masterplan zal op een participatieve manier gebeuren waarbij verschillende betrokken partijen zoals burgers, eigenaars en overheidsinstanties hun ideeën en adviezen kunnen geven.

Stand van zaken
Eind maart 2018 werd de eerste participatieronde afgerond. Burgers, organisaties, verenigingen, eigenaars en overheidsinstanties gaven hun  ideeën over de opmaak van het masterplan. Vanaf nu gaat het studiebureau Plusofficearchitects (i.s.m. Delva Landscape Architects en VECTRIS) aan de slag met deze input. In juni volgt een tweede participatieronde, waar iedereen op het eerste voorstel van het masterplan kan reageren. Het afgewerkte masterplan met actieprogramma wordt begin 2019 verwacht.

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Sinds 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Ook voor de medewerkers van de stadsdiensten heeft deze werkwijze belangrijke voordelen. Zo weten zij steeds vooraf waarover het gesprek zal gaan en kunnen ze het dossier al voorbereiden om je efficiënter en sneller te helpen. Afspraken kunnen zo ook overzichtelijk ingepland worden in de agenda van onze medewerkers waardoor ze steeds de nodige tijd kunnen vrijmaken om jou te woord te staan.

 

Infobalie = snelloket

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’. Deze zaken zijn:

  • Afhalen van akten en attesten, een reispas, een (voorlopig) rijbewijs of een visvergunning 
  • Aanvragen en afhalen van een bewonersparkeerkaart, een uittreksel uit het strafregister of een eensluidend verklaring
  • Het kopen van vuilniszakken en gft-stickers 
  • Het verkrijgen van een stadsplan, een stadsgids,… 
  • Het protesteren van een retributie op het parkeren (een “boete”)

 

Hoe?

Je kan een afspraak maken via het handige online portaal (bovenaan de productpagina's op deze website staat ook steeds een knop 'Afspraak maken' die jou direct naar het juiste product binnen het portaal brengt), telefonisch op de nummers 055 31 46 01 en 055 33 51 11 of gewoon ter plaatse aan de infobalie.

 

Vacature consulent mobiliteit

Word jij onze nieuwe collega?

Het Oudenaardse stadsbestuur is op zoek naar een consulent mobiliteit (voltijds, contractueel, niveau B).
Als mobiliteitsconsulent vervul je een centrale rol in het vormgeven en uitwerken van het duurzaam mobiliteitsbeleid van de stad Oudenaarde. Als deskundige lever je beleidsvoorbereidend werk, geef je advies, start je zelf dossiers op en sta je in voor de verdere opvolging.
Meer weten? Bekijk de vacature en de aanwervingsbrochure HIER.

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25