Facturen aan stad of ocmw
Om vlotte en snelle betaling van de facturen te garanderen is de leveranciersboekhouding van stad en OCMW gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Hieronder leggen we uit wat dat voor jou als leverancier betekent.
Digitale facturen
Ons bestuur zet volop in op digitale facturen, ook wel e-facturen genoemd. E-facturen zijn volledig digitale xml-bestanden opgemaakt volgens de UBL-standaard (een internationale standaard voor zakelijke documenten). Deze standaard zorgt ervoor dat deze bestanden correct door de boekhoudsoftware kunnen ingelezen worden en deels automatisch worden verwerkt.
De e-facturen worden uitgewisseld via PEPPOL(Pan-European Public Procurement Online). Dit is een gesloten netwerk waarmee o.a. facturen veilig verstuurd kunnen worden. Als stadsbestuur maken wij gebruik van het Mercurius-platform. Dit is een federaal platform waarop de overheden hun facturen ontvangen. Het verplicht vermelden van een bestelbonnummer (order reference) op jouw factuur, zorgt voor een vlotte verwerking van jouw e-factuur.
Hoe factureren?
Dat kan via volgende facturatiegegevens
- Factureren aan Stad Oudenaarde
- Adres: Tussenmuren 17, 9700 Oudenaarde
- Btw-nummer: BE0308.252.043
- Structuur van een geldige bestelbonreferentie: BB/S/20XX/XXX
- Factureren aan OCMW Oudenaarde
- Adres: Meerspoort 30, 9700 Oudenaarde
- Btw-nummer: BE0212.207.789
- Structuur van een geldige bestelbonreferentie: BB/O/20XX/XXX
Zowel de stad als het OCMW zijn gedeeltelijk btw-plichtig en dienen periodieke btw-aangiftes in. Dat wil zeggen dat cfr. de btw-regelgeving, de verleggingsregeling, verplicht moet toegepast worden in geval van werken in onroerende staat. Uiteraard is dit ook het geval bij intracommunautaire leveringen.
- Factureer je meer dan 3.000 EUR (excl btw) op jaarbasis? Dan kan je jouw facturen nog via mail bezorgen tot 31 augustus 2024.
- Factureer je op jaarbasis maximaal 3.000 EUR (excl btw)? Dan kan je jouw facturen nog via mail bezorgen tot 31 december 2024.
Je stuurt jouw facturen best naar onderstaande mailadressen:
Hou er wel rekening mee dat ons bestuur vanaf 1 januari 2025 facturen uitsluitend via PEPPOL zal aanvaarden.
Wist je dat:
- De meeste facturatiepakketten het versturen via PEPPOL al ondersteunen.
- Mercurius een gratis tool ter beschikking stelt om jou toe te laten jouw facturen via PEPPOL te versturen.
- Digitale facturatie tussen ondernemingen (B2B) vanaf 1 januari 2026 een algemene verplichting zal zijn.
- In bepaalde gevallen een verhoogde kostenaftrek voor e-facturatie van toepassing is.
Meer info over Peppol en Mercurius
Voor meer informatie over Peppol en Mercurius en de verhoogde aftrek kan je terecht op:
- https://www.vlaanderen.be/het-facilitair-bedrijf-overheidsopdrachten-en-raamcontracten/digitalisering-van-overheidsopdrachten/e-invoicing/peppol-mercurius-en-simpleprior
- https://digital.belgium.be/e-invoicing/MercuriusLogin.html?language=EN&nextAction=&nextActionParameters=&cs=0
- https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/verhoogde-fiscale-aftrek-voor-bepaalde-kosten