×

Brussen door berg en dal

Dit spel is in de eerste plaats bedoeld voor brussen: “dit zijn de broers en zussen van personen met een handicap”.
Het spel heeft de bedoeling om brussen bij elkaar te brengen en om de kans te bieden om op een speelse niet bedreigende manier over hun gehandicapte broer of zus ongedwongen te praten.
Dit contact kan leiden naar nieuwe omgangsvormen met hun eigen gehandicapte broer of zus.
Het spel biedt ook informatie over verschillende handicaps en hulpverlening.
Het spel kan door maximum 6 spelers gespeeld worden vanaf 6 jaar tot 18 jaar, 6 à 7 jarigen spelen toch best onder begeleiding.
Er wordt gespeeld via vragen en opdrachten waarvan er twee versies spelkaartjes voorzien zijn: er zijn kaartjes voor brussen van 6 tot 12 jaar en er zijn kaartjes voor brussen vanaf 12+ jaar.
Deze 2 leeftijdsklassen kunnen ofwel samen ofwel apart spelen volgens eigen keuze.
Bepaalde kaartjes hebben vragen expliciet op kennis gericht, andere zijn gericht op het ervaren van een beperking (vb. geblinddoekt door de kamer lopen, liplezen als iemand die slechthorend of doof is met gesloten oren…)
Wanneer het spel onder begeleiding wordt gespeeld kunnen ervaringsoefeningen worden toegelicht.
Brussen worden tijdens het spel uitgedaagd om na te denken over het leefbeeld en het toekomstbeeld van hun gehandicapte broer of zus.
Het spelbord bestaat uit 4 delen: de zee, het bos, de bergen en de stad.
Elk deel symboliseert een bepaald aspect van het brus-zijn met elk zijn specifieke vragen en opdrachten aan bod komt: de zee symboliseert de gevoelens, het bos de relaties, de bergen de dromen en de toekomst en in de stad komen praktische aspecten van handicaps aan bod.
Het spel: de fiches worden naargelang de leeftijd van de spelers uitgekozen, elke speler heeft een pion en plaatst hem vooruit of achteruit (naar keuze) vanaf start op de staproute volgens de gegooide score van de dobbelstenen.
Telkens als je langs een vlag komt neem je een vraagkaartje en als je de opdracht goed hebt uitgevoerd, krijg je een fiche.
Elke speler beschikt over een reispas die je kan vullen met maximaal 8 fiches.
Wie een goede opdracht vervulde mag een fiche als stempel op zijn reispas aanbrengen.
Wie eerst zijn reispas vol heeft met stempels is de winnaar.
Hier en daar vind je op het spelbord een symbool welke aanduidt of je nog eens mag gooien met de dobbelsteen, je beurt overslaan of je weg mag inkorten.

ID
G00154
CategorieFuncties

- vingermotoriek 
- oog- handcoördinatie
- onderscheidingsvermogen
- samenspel met medespelers
- tellen (dobbelsteenscore)