×

Fietstunnel N8

Veilig fietsen in Leupegem!

Concept: een tunnel voor fietsers

Na een haalbaarheidsstudie en het afwegen van de verschillende mogelijkheden, is de conclusie dat een ondergrondse kruising van de N8 ter hoogte van de Ronseweg de beste optie is.

Fietsers zouden ongeveer ter hoogte van de kerk ondergronds gaan op de Ronseweg, om dan aan de overkant van de N8 ter hoogte van het ‘Schipperskerkje’ aan te sluiten op de Jan Baptist Eeckhoutskaai.
Een tunnel aan de huidige gelijkgrondse fietsoversteek ter hoogte van  de Vontstraat is door gebrek aan ruimte niet mogelijk.

Totaalproject

Enkel een tunnel bouwen, biedt geen afdoende oplossing voor het probleem. Om ook een veilige toeleiding van fietsers naar de tunnel te garanderen, nemen we de heraanleg van de Ronseweg en een deel van de Jan Baptist Eeckhoutskaai in het project mee. Zowel de Ronseweg als de J.B. Eeckhoutskaai krijgen het statuut van ‘fietsstraat’. Dit betekent dat fietsers er voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer, ze niet mogen ingehaald worden en de maximum snelheid beperkt wordt tot 30km/u.

Om de Ronseweg verkeersluwer te maken, werd beslist deze te ‘knippen’ van de N60.  Enkel Lijnbussen en hulpdiensten kunnen dan nog vanop de N60 de Ronseweg inrijden, het overige gemotoriseerd verkeer niet. Dit zal worden gecontroleerd via een ANPR-camera.

Door de verbinding tussen de Vontstraat en de Ronseweg (via o.a. de Kerkhofwegel) te optimaliseren, willen we vermijden dat fietsers toch nog terechtkomen op het kruispunt Vontstraat/Armenlos. Plaatselijk fiets- en voetgangersverkeer kan via een trapconstructie met fietsgoot ter hoogte van de kerk de tunnel gebruiken zonder te moeten omrijden.

De uitbreiding van het projectgebied, geeft ons ook de mogelijkheid om de in- en uitritten van de fietstunnel op een aantrekkelijke en duurzame manier in de omgeving in te passen. Zo wordt het hele gebied opgewaardeerd.

Uitvoering en timing

De administratieve procedure heeft helaas vertraging opgelopen; we mikken erop om ten vroegste begin 2025 effectief aan de slag te kunnen gaan.

  • De voorbereidende werken van de nutsmaatschappijen (elektriciteit, water, telecom,…) zijn vooraf ingevoerd. De bouwvergunning werd goedgekeurd en het studiebureau heeft de nodige aanpassingen in het dossier uitgevoerd. De riolering en het bufferbekken moesten worden aangepast ter hoogte van de nieuwe noodwoningen.
  • De eigenlijke werken zouden starten ten vroegste begin 2025. Er wordt begonnen met de aanleg van riolering in de J.B. Eeckhoutskaai.
  • Hierna starten de voorbereidingen om de tunnel te kunnen plaatsen. De effectieve plaatsing onder de N8 zal op amper één weekend gebeuren (van vrijdagmiddag tot maandagmiddag) zodat de hinder erg beperkt blijft.
  • Na het plaatsen van de tunnel, kan de aannemer de riolering in de Ronseweg aanleggen.
  • Tot slot worden de omgevingswerken uitgevoerd en de bovenbouw van de Ronseweg netjes afgewerkt.

De werken (inclusief voorbereidende nutswerken) zullen in totaliteit ongeveer twee jaar duren. 

Net zoals bij alle werven in open lucht, is deze timing voorwaardelijk en kan deze nog wijzigen omwille van slecht weer of onvoorziene omstandigheden! Hou dus deze website in de gaten.

Minder hinder

Waar gewerkt wordt, ontstaat hinder.
Daar moeten we niet flauw over doen.
Binnen dit project wordt echter maximaal ingezet op de beperking van deze hinder.

Zo worden de werken opgedeeld in een 10-tal verschillende fases.
Er wordt ook bewust gekozen voor het gebruik van prefab tunnelelementen. Hierdoor moet het doorgaand verkeer op de N8 slechts één weekend volledig onderbroken worden voor de eigenlijke plaatsing van de tunnel. Ook tijdens de rest van het project wordt de bereikbaarheid van de N8 en de omliggende straten steeds maximaal gegarandeerd.

De verkeerssituatie op de N8 in Leupegem is vrij complex door de opeenvolging van een rotonde, een fietsoversteek, een spoorwegovergang en een kruispunt met verkeerslichten.
In combinatie met het vaak drukke verkeer en een smal wegprofiel, zorgt dit ervoor dat fietsers niet altijd op een veilige manier kunnen oversteken.

Kort samengevat (meer uitgebreide informatie vind je thematisch gerangschikt onder de beelden):

  • Als oplossing werd geopteerd voor een fietstunnel (tussen Ronseweg en J.B. Eeckhoutskaai)
  • Zowel Ronseweg als J.B. Eeckhoutskaai worden fietsstraten (Max. 30 km/u - fietsers hebben er voorrang)
  • Gemotoriseerd verkeer zal niet langer vanop de N60 de Ronseweg kunnen inrijden (een 'knip', uitgezonderd voor bussen en hulpdiensten)
  • Hele kern van Leupegem wordt opgewaardeerd
  • Uitvoeringstermijn: ongeveer 2 jaar (onder voorbehoud!)
  • Bijzondere aandacht gaat naar beperken hinder