×

Gevraagd “superouders”

Bij sommige kinderen verloopt het opgroeien, het opvoeden en het schoolse leren net niet zoals ouders en leerkrachten verwachten. Ze lijden aan een ernstige fysieke, mentale of karakteriële handicap. Het lijkt of ze hun aanwezige capaciteiten niet optimaal benutten. Bij de meeste kinderen moeten regels en afspraken wel honderdmaal herhaald worden voor ze in hun gedragspatroon geïntegreerd worden. Bij sommigen lijken duizenden herhalingen onvoldoende. Deze kinderen kunnen zich bovendien niet doelgericht concentreren. Ze zijn vaak impulsief, prikkelbaar, roekeloos en faalangstig. Naast concrete leerproblemen vertonen ze in vele gevallen ook hyperactiviteit. Attention Deficit hyperactivity Disorder (ADHD) is bij de brede bevolking beter bekend als het hyperkinetisch syndroom. Het is een rijpingssyndroom dat bij ongeveer één kind op twintig voorkomt. Deze aandoening gaat soms gepaard met andere stoornissen zoals dyslexie of dyscalculie. Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met kinderen die anders zijn: een schoolvriendje, een neefje of nichtje, een kind van de buren, een druk kind in de supermarkt. Dit boek helpt om concreter te reageren. Het boek is niet enkel geschreven voor ouders waarvan een kind een ADHD diagnose heeft meegekregen. Het boek is als het ware een archiefkast met tips voor mensen die hun manier van opvoeden willen bijsturen en niet goed weten hoe dit aan te pakken. Daarentegen probeert de auteur sommige hersenfuncties en leer- en opvoedingsprocessen in een eenvoudige taal uit te leggen die voor iedereen toegankelijk is.

ID
LA0132
CategorieAuteur
Peter Glorieux