Heksenkeuken
Dit eenvoudig spel bestaat uit een vierkantig spelbord: 34cm x 34cm waarop in elke hoek een heksenketel is afgebeeld met 8 voorbehouden vakjes voor het plaatsen van de houten vliegenzwammen. Centraal op het spelbord is er een draaischijf met 32 insteekgaatjes in verschillende kleuren waarin de houten vliegenzwammen geplaatst worden bij de aanvang van het spel.
Doel van het spel: elke speler probeert om het eerst 8 vliegenzwammen in zijn heksenketel te verzamelen.
De eerste speler gooit met de kleurendobbelsteen en neemt daarna een vliegenzwam weg: als de gegooide kleur zich daaronder bevindt , dan mag hij de zwam in zijn heksenketel doen door ze op een van de voorbehouden vakjes te plaatsen.
Maar wanneer er echter een andere kleur onder de zwam te voorschijn komt moet hij deze vliegenzwam terug zetten.
Iedere speler heeft per ronde één kans , dan is de volgende speler aan de beurt.
Elke speler kan natuurlijk goed oppassen en proberen te onthouden welke kleur zich onder de teruggezette zwam(men) bevindt want als hij deze kleur dan gooit zal hij zeker een vliegenzwam verwerven voor zijn heksenketel.
Variant: na elke verwerving van een vliegenzwam van een speler wordt draaischijf door deze speler gedraaid waardoor de spelers de kleuren niet zo vlug meer weten zijn op de draaischijf.
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- inzicht in de eenvoudige spelregels
- kleurenonderscheid
- geheugen
- samenspel