Het sleuteleiland
Het spelbord is opgevat als een eiland dat 4 spelers kunnen bereiken vanuit de zee via een step - stone route.
Op het eiland zit een welp (houten beertje) gevangen in een kooi.
Het is de bedoeling om de welp te bevrijden door de kooi te openen met de sleutel door elkaar te helpen zo vlug mogelijk de kooi te bereiken.
Dit moet eerder gebeuren dan het minster dat ook op weg is naar het eiland via een step stone route.
Elke speler verplaatst dobbelend zijn pion en start vanaf zijn groen vertrekvakje op zijn route.
Op de route ligt ook een sleutelkaartje klaar dat hij moet oprapen als hij daar passeert.
Het sleuteltje is noodzakelijk om de kooi te kunnen openmaken.
Op de route kan je soms ook niet door, tenzij je een steen in het water legt.
Door te dobbelen kan je aan één of meerdere stenen geraken als de dobbelsteen dat aangeeft.
Door te dobbelen kan je ook snel of traag vorderen op de route.
De dobbelsteen heeft 6 zijden: - 1 oog, 2 ogen : stap dan 1 vakje ( of 2vakjes) verder - het monster: zet het monster 1 vakje verder - de ster: je krijgt een nieuwe beurt - de steen: je wint een steen ( gebruiken voor de oversteek in het water).
Elke speler moet wel het eiland bereiken met z’n sleutel.
Als alle vier de spelers het eiland bereiken voordat het monster aankomt, dan is de welp gered.
Maar opgelet: wie met de dobbelsteen “het monster” gooit helpt het monster vooruit.
Het is de bedoeling dat we elkaar helpen om voor het monster het eiland te bereiken.
Wie het eiland al bereikte met z’n sleutel mag verder dobbelen en z’n medespelers verder helpen met punten, de gegooide punten gaan dan naar de speler met de grootste achterstand.
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- onderscheiden van de verschillende opdrachten met de dobbelsteen
- samenwerken
- eenvoudig gezelschapsspel