×

Klokkenluidersregeling

Procedure stad en OCMW Oudenaarde

Het Bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.

Op deze webpagina lees je hoe je inbreuken bij onze diensten kan melden.

Interne melding

Je kan je melding schriftelijk, telefonisch of fysiek richten aan Juridische Zaken & Organisatiebeheersing.

Schriftelijke melding via brief of mail

Als je je melding per brief wil versturen, dan:

  • richt je je brief aan Helena Ackaert, postadres Tussenmuren 17, 9700 Oudenaarde;
  • en vermeld je dat de brief vertrouwelijk is door het woord ‘vertrouwelijk’ duidelijk zichtbaar op de omslag te noteren.

De brief wordt door het secretariaat niet geopend of ingescand, maar wordt rechtstreeks overgemaakt aan Helena Ackaert.

Je kan ook via e-mail je melding versturen aan Helena.Ackaert@oudenaarde.be.

Telefonische melding

Je kan je melding telefonisch doen door te bellen naar het algemeen nummer 055 21 9700.

Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om het verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.

Fysieke ontmoeting

Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken.

Je maakt telefonisch een afspraak via het algemeen nummer 055 21 9700 of via e-mail aan Helena.Ackaert@oudenaarde.be.

Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om het verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.

Externe melding

Heb je al een interne melding gedaan? Of meen je dat de inbreuk bij een interne melding niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat? Dan kan je ook een melding maken bij Audit Vlaanderen.

Je kan je melding (anoniem) aan Audit Vlaanderen bezorgen:

  • per post: Havenlaan 88, bus 24, 1000 Brussel
  • per mail: audit@vlaanderen.be
  • telefonisch: 02 553 45 55

Audit Vlaanderen kan beslissen om je melding niet in behandeling te nemen als:

  • de inbreuk van geringe betekenis is;
  • of de melding betrekking heeft op feiten die in een eerdere melding van jou als melder al zijn behandeld en de nieuwe melding geen nieuwe informatie van betekenis bevat.

Wat gebeurt er als je je melding aan een verkeerde persoon of dienst richt?

Je melding wordt zo snel mogelijk op een veilige manier doorgestuurd naar Juridische Zaken & Organisatiebeheersing. De onbevoegde persoon brengt je hiervan onmiddellijk op de hoogte.

Als Audit Vlaanderen vaststelt niet bevoegd te zijn om de melding te onderzoeken, nemen ze opnieuw contact met je op om toestemming te vragen om de melding te mogen doorsturen naar de bevoegde organisatie of dienst voor verder onderzoek.

Wat kan je verwachten nadat je je melding intern of extern hebt ingediend?

1. Ontvangstmelding

Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:

  • je melding al binnen die termijn werd afgehandeld – dan krijg je meteen meer informatie over je melding;
  • je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding;
  • het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.

2. Meer informatie over je melding

Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde, concreet:

  • binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd;
  • of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.