Pak me dan als je kan
Het spel bevat 6 houten muizen elk in een verschillende kleur en voorzien van een lange staart: dit is het trektouw met een grijpknopje.
De bijhorende vangpot kan door een speler gebruikt worden om een of meerdere muizen te vangen.
De andere spelers moeten vooreerst hun muizen in het midden van de tafel dicht bij elkaar plaatsen en samen een cijfer afspreken welke de dobbelsteen zou moeten scoren.
Elke speler neemt een muisje vast bij de staart.
De speler die de vangpot bedient is “de kat”: eerst moet de kat met de dobbelsteen gooien als de kat het afgesproken cijfer heeft gegooid moet hij zo vlug mogelijk de muizen proberen vangen die zich natuurlijk snel proberen weg te trekken.
Dit doen de spelers door aan de staart te trekken, maar als de kat een andere cijfer met de dobbelsteen gooit dan afgesproken, mogen de muizen blijven zitten.
Voor spelers die geen cijfers herkennen kan ook een kleurendobbelsteen gebruikt worden waarvoor dan vooraf een kleur wordt afgesproken.
Variant van het spel: De kat mag alleen maar muizen vangen als de dobbelsteen 3 of 6 scoort.
Bij alle andere scores mogen de muizen blijven zitten.
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- cijferonderscheid
- eenvoudig tellen tot 6
- kleuronderscheid
- samenspel