Reuzenganzenspel
Het spel is geschikt voor groepen van 3 à 8 kinderen.
Het ganzenbord is een speelmat van 210cm lang op 140cm met een spelroute van grote vakjes met illustraties.
De kinderen kunnen zich bewegen op de speelmat volgens de opdrachten aangegeven op de illustraties van de dobbelsteen en ook volgens de opdracht aangegeven op het spelroute vakjes waar ze na het dobbelen telkens terecht komen.
Beurtelings staan de kinderen op het 1ste vak “start” en gooien met de dobbelsteen.
Het spel eindigt als één speler eerst het laatste vak “de aankomst” heeft bereikt.
De grote dobbelsteen bevat op elke zijkant een transparante hoes waarin naar keuze één van de bijhorende geïllustreerde opdrachten is geplaatst op elke zijkant van de dobbelsteen.
De kaarten op de grote dobbelsteen geven eenvoudige instructies weer voor de wijze van bewegen waarop het kind verplaatsingen moet doen op de speelmat: vb “hinkend op één been vooruitgaan”, “waggelend als een eend bewegen”, “haasje-over”, …
De spelers doen de bewegingen en stappen vooruit op de vakjes in levenden lijve op speelmat.
De vakken op het ganzenbord geven illustraties weer met betekenis: vb de waterput betekent “één beurt overslaan”, de illustratie van de dobbelsteen betekent “nog eens gooien”. (Zie verdere uitleg van de vakken van de speelmat.)
Dan plaatst deze speler zijn cirkeljeton (wordt vooraf verdeeld) van zijn kleur op het vakje waar hij zojuist terecht kwam om zijn plaats waar hij aankwam te herkennen.
De volgende speler dobbelt nu en voert de opdrachten uit van de dobbelsteenkaarten en van het vakje op de speelmat waar hij terecht komt.
Als er al een schijfje ligt mag hij er toch zijn schijfje er bijplaatsen en de opdrachtuitvoeren.
Nu is de 3de speler aan de beurt en gooit met de dobbelsteen.
In de eerste fase worden de spelers vertrouwd gemaakt met alle illustraties op de mat, door de opdrachten eens losweg uit te proberen, dit ook met de illustraties van de dobbelsteen … de bewegingen uit te voeren, stappen of springen naar het volgende vak, het aantal stappen verplaatsen volgens de score van de dobbelsteen, enkele dieren nabootsen, met 2 spelers samen bepaalde bewegingen uitvoeren.
Er zijn variaties in het spel mogelijk door eigen opdrachten te geven met de blancokaart.
Plaats ze in een hoes van de grote dobbelsteen en maak zelf een opdracht welke tijdens het spel geldig blijft.
Andere spelvarianten zijn mogelijk indien gewenst. (zie spelregels)
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- gedetailleerd kijken
- symbolen herkennen en associëren met opdrachten
- behendigheid voor motoriek
- nabootsen van expressie en bewegingen van een dier
- bewegingsoefeningen in samenspel met een partner
- tellen
- samenspel