Simonspel
Dit geluidenspel is geschikt voor 1 of meerdere spelers.
Het zeshoekig apparaat geeft 6 verschillende lichteffecten en respectievelijk geluidseffecten weer.
Bij het Simonspel kan je tussen 6 spellen kiezen.
Druk eerst op de toets met het nummer het uitgekozen spel (zie spelregels).
Het eerste spel: Begint het met één signaal van licht en het bijhorende geluid.
De speler moet dit geluid en licht herhalen door op de juiste toets te drukken waar het licht opflikkerde.
Als dit juist was geeft het apparaat nu 2 verschillende lichtsignalen met hun respectievelijke klanken.
De speler moet nu de 2 juiste toetsen indrukken waar het licht opflikkerde in de juiste volgorde zoals aangegeven was.
Het apparaat geeft nu 3 lichteffecten en hun klanken weer … enzovoort tot 6 lichteffecten welke de speler in de juiste volgorde moet weergeven.
Dit duurt tot een speler een fout maakt: het spel kan ook met 2 spelers gespeeld worden.
Ingeval een speler een fout maakt moet hij stoppen, het licht en klanksignaal wordt dan herhaald voor de 2de speler en wie laatst overbleef is de winnaar.
2de spel: Hier speelt de speler de signalen voor die moeten herhaald worden.
Eerst zal de computer zijn vorige signaal eens voorspelen, nadien speelt de speler het na en voegt er één aan toe, de computer speelt weer voor enz…
Ook hier kan een 2de speler meespelen bij het aangeven of herhalen tot een fout gemaakt wordt.
3de spel: Wordt met 3 tot 6 spelers gespeeld.
Elke speler kiest een kleurtoets uit.
De computer speelt nu een licht- en klankvolgorde waarbij altijd een nieuw signaal aan toegevoegd wordt.
Iedere speler moet zijn eigen toets indrukken volgens de volgorde tot iemand een fout maakt. Een nieuwe volgorde wordt dan ingezet voor de andere spelers. 4de spel: Dit is eigenlijk een anti-spel: de speler moet de klanken laten horen die niet oplichten.
Dus als er 5 van de 6 oplichten moet de toets die niet oplichtte ingedrukt worden.
De computer herhaalt hetzelfde signaal en voegt er nu één aan toe en de opdracht is terug de niet opgelichtte toets laten horen.
Ook mogelijk met 2 spelers tot één speler een fout maakt en moet stoppen …
De laatste overgebleven speler is winnaar.
5de spel: De speler moet nu binnen de 60 seconden een geheime sigaalvolgorde welke de computer voorspeelt heruitvinden.
De computer begint als de eerste toets van de volgorde indrukt.
Nu moet je verzoeken om de volgende toets te vinden die je eenvoudig uitprobeert.
Als je de juiste toets hebt gevonden hoor je de bevestigende toon, zoniet hoor je een valse toon en moet je terug van voor af aan herbeginnen.
In dit spel heb je eerst een set van 6 tonen, nadien een set van 7 tonen, van 8 en 9 tonen.
6de spel: Het spel functioneert zoals in spel 1 maar de computer zal er nu niet 1 signaal bijspelen maar 2 signalen.
Zo zet je de volgorde telkens met 2 signalen voort.
Ingeval 2 of meerdere spelers geldt het spelverloop zoals vorige spelen.
Spel 1,2,4 en 6 kunnen van 1 tot 6 spelers gepeeld worden.
Spel 3 is voor een even aantal spelers en moet minstens met 2 spelers gespeeld worden.
Spel 5 is uitsluitend voor 1 speler.
Om het aantal spelers te selecteren druk je op de toets die het gewenste aantal spelers aanduidt.
Wanneer u spel 3 heeft gekozen voor meerdere speler zal de computer voorstellen: “ Selecteer een kleur”:
Iedere speler zal een kleur kiezen en indrukken volgens de aangegeven signaal volgorde.
Moeilijkheidsselectie: Elk spel heeft 4 moeilijkheidssets waaronder je kan kiezen, ingeval 4 spelers zal de computer automatisch de moeilijkste set selecteren.
Set 1: volgorde van 10 signalen / Set 2: 20 signalen / Set 3: 30 signalen / Set 4: 40 signalen.
Naargelang je de verscheidene sets speelt zal de computer de gespeelde toetsen sneller spelen en ook in langere volgorde.
Je passeert dus automatisch het spel met of zonder meerdere spelers.
Druk op 1 om te spelen: van zodra je nadien het gewenste spelnummer hebt ingedrukt, de moeilijkheidsgraad en het gewenst aantal spels druk je op start.
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- kleuronderscheid
- strategie
- anticiperen van de spelmogelijkheden
- visuele stimulans
- samenspel met medespelers
- auditieve stimulans
- reactievermogen
- geheugen