Turbulento
De half bolvormige spelstenen worden kris kras op de bodem van de doos gelegd met de bolkant onderaan en de afbeelding zichtbaar.
Zorg dat er genoeg ruimte is tussen de stenen. Alleen de steen met de pechvogel wordt omgedraaid dat zijn afbeelding onzichtbaar is.
Schud de speelkaarten en leg het stapeltje onderste boven (afbeeldingen onzichtbaar) op de tafel.
Spelverloop: de eerste speler trekt de bovenste kaart van de stapel en bekijkt deze. Leg ze dan op een 2de aflegstapeltje.
Deze speler laat nu een balletje vallen vanaf ongeveer 20 cm hoogte op de speelsteen met de afbeelding van het betreffende dier.
Het is de bedoeling om de steen zo te raken dat de steen zich omdraait.
Onthoud nu goed welk dier zich onder welke steen bevind.
Als de juiste steen (met dezelfde afbeelding) is omgedraaid door het vallende bolletje krijgt de speler het bolletje terug en is de volgende speler aan de beurt.
Als de juiste steen niet is omgedraaid blijft het balletje op het spelbord.
Dan is de volgende speler aan de beurt en draait een nieuwe kaart om.
Als bij een worp 2 stenen gelijktijdig zijn omgedraaid en een steen dezelfde afbeelding heeft als de kaart mag de speler twee balletjes nemen ingeval er al 2 balletjes op het spelbord zijn, als dat niet zo is, maar één.
Als een steen wordt omgedraaid maar hierbij ook op een andere steen terechtkomt is dat pech, de steen wordt weer met de afbeelding naar boven gelegd en het balletje blijft helaas op het speelbord.
Dier zoeken: als nu een speler een kaart omdraait en het dier niet meer ziet op de stenen moet hij het in het ooi zoeken.
Hiervoor moet hij een steen omdraaien naarde zichtbare afbeelding.
Misschien kan hij zich nog herinneren welk dier op een bepaalde plaats zit?
Als hij het juiste dier gevonden heeft blijft de afbeelding zichtbaar naar boven en ontvangt hij één balletje van het spelbord maar als er geen balletje op het spelbord ligt krijgt de speler helaas niks.
Als de speler een verkeerd dier heeft omgedraaid wordt de steen weer omgedraaid (afbeelding onzichtbaar) teruggeplaatst.
Dan hebben de andere spelers in een bonusronde de kans om het juiste dier te vinden.
Bonusronde: de volgende speler normaal aan de beurt opent nu de bonsronde en mag een steen omdraaien zonder natuurlijk een nieuwe speelkaart om te draaien.
Nu is de volgende speler aan de beurt om een steen de draaien en dan de volgende tot zelfs de aangever tot de juiste steen met dezelfde afbeelding is gevonden.
Als het niet de juiste steen is ondersteboven terugdraaien aub.
Wie de juiste steen vind krijgt één balletje van de speeldoos.
Pechvogel: als een speler de steen met de pechvogel omdraait heeft hij pech en moet één balletje teruggeven en in de speldoos leggen.
Draai de pechvogel terug onderste boven.
Einde spel: als alle speelkaarten omgedraaid zijn, wie de meeste balletjes overhoudt is winnaar? Of als een speler zijn laatste balletje moet laten liggen.
Wie van de andere spelers de meeste balletjes heeft is winnaar.
- geheugen
- vingermotoriek
- oog-handcoördinatie
- gedetailleerd kijken
- samenspel
- tellen