Herbruikbaar cateringmateriaal en afval
Herbruikbaar cateringmateriaal
Er is sinds 1 januari 2020 een nieuwe wetgeving van kracht, die organisatoren van evenementen verplicht om voortaan duurzaam te organiseren. Op alle publieke evenementen is het verboden om drank te serveren in recipiënten voor éénmalig gebruik zoals wegwerpbekers, petflesjes, blikjes…
Vanaf 15 juni 2023 zijn de normen iets strikter geworden en geldt het volgende:
- Er is een totaal verbod op wegwerpbekers bij evenementen
- Herbruikbare bekers moeten voor 90% ingezameld worden voor hergebruik, m.a.w. een waarborgsysteem is noodzakelijk
- (Gesponsorde) petflesjes en blikjes worden toegestaan tot 31-12-2024 mits 95% inzameling voor recyclage, m.a.w. de blikjes/flesjes moeten eveneens ingezameld worden en ook hiervoor is een waarborgsysteem aangewezen
Hiermee zorgen we er met z’n allen voor dat evenementen aangenamer en meer ecologisch verlopen, er minder zwerfvuil is, minder opruimwerk en lagere afvalfacturen!
De wetgeving kan je hier nalezen.
Herbruikbare bekers huren
Ofwel koop je de bekers zelf aan ofwel huur je ze bij verschillende instanties. Als je de herbruikbare bekers slechts één keer per jaar nodig hebt, is het voordeliger om ze te huren i.p.v. aan te kopen. Hiervoor kan je misschien terecht bij bevriende organisaties die er reeds aangekocht hebben maar ook bij drankleveranciers en verschillende professionele dienstverleners. Onder meer te vinden op de website van OVAM.
Je kan ze ook huren via de intercommunale IVLA die ze via de kringloopwinkel Zuid-Oost-Vlaanderen ter beschikking stelt. Een praktische en milieuvriendelijke oplossing voor jouw activiteit. Hun aanbod:
- Er zijn bekers van 0,25cl en 0,30cl alsook uitschenkkannen van 1,5l beschikbaar.
- De bekers hebben een kostprijs van 0,08 euro per stuk inclusief huur, wassen en drogen.
- Bij verlies of beschadiging geldt een vergoeding van 1 euro per beker.
- Bekers worden uitgeleend in handige draagbare en vervoerbare bakken.
- Afhaaladres is onze vestiging in Ronse (Alexandre-Louis Vanhovestraat 14).
Als uitlener is het belangrijk dat je een inzamelsysteem voorziet om het publiek kenbaar te maken de bekers terug in te leveren. Een levering kan geregeld worden tegen een meerprijs. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Maarten op 0491 15 86 31 of via herbruikbarebekers@kwzov.be.
Aantal en soorten bekers
Hoeveel bekers je nu precies nodig hebt hangt o.a. af van het feit of de afwas al dan niet ter plaatse gebeurt, maar voor die berekening kan je ook een onderscheid maken tussen een snel en een traag evenement.
Bij een traag evenement is er minder drankverbruik (bv. een concert of een toneelvoorstelling waar er enkel tijdens de pauze kan gedronken worden) en reken je 1 à 2 bekers per persoon/met afwas of 3 à 4 bekers per persoon/zonder afwas. Bij een snel evenement is het drankverbruik hoger (bv. een fuif) en reken je 2 à 3 bekers per persoon/met afwas, 6 à 7 bekers per persoon/zonder afwas. Je rekent er best ook nog een marge van 15% extra bekers bij.
Er zijn verschillende soorten bekers qua materie (polypropyleen, polycarbonaat,…) en qua vorm en inhoud. Probeer je assortiment zo beperkt mogelijk te houden, meestal volstaat 1 of 2 types beker: 1 voor bier, frisdrank en cocktails en 1 voor wijn en cava.
Waarborg
Praktisch: het is aan te raden om een waarborg van 1 of 2 euro te vragen voor een beker, leveranciers rekenen immers de verloren bekers aan. Je kan dit via cash geld doen, waarbij een lege beker de waarde heeft van 1 of 2 euro en de bezoeker zijn waarborg terug krijgt op het einde van het evenement wanneer hij zijn beker terug inlevert.
Maar je kan ook met jetons werken, waarbij 1 jeton dan bijvoorbeeld de waarde heeft van 1 consumptie. Als je evenement voldoende groot is kan je ook best 1 of een aantal verzamelpunten voorzien zodat bezoekers die weggaan niet aan de bar moeten aanschuiven om hun waarborg terug te krijgen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, maar ook hier dezelfde tip om het zo eenvoudig mogelijk te houden voor iedereen!
Communicatie
Tenslotte nog dit: zorg voor een goede communicatie, eerst en vooral naar je medewerkers maar ook naar de bezoekers van het evenement (borden, flyers of spandoeken met uitleg).
Zit je nog steeds met vragen? Aarzel dan niet om de dienst Evenementen te contacteren, stuur je vraag per mail naar evenementen@oudenaarde.be.
Afval
Als organisator ben je verplicht om meteen na je evenement alle afval te verwijderen op het openbaar domein. Overtredingen ressorteren onder het belastingreglement op het afhalen van afvalstoffen en zullen in die zin worden getaxeerd. Sinds 1 januari 2024 zijn organistoren van evenementen ook verplicht om GFT afval afzonderlijk te sorteren, dit mag niet meer bij het restafval.
Voor niet-commerciële activiteiten kan je evenementenzakken voor restafval kopen in het administratief centrum of het stadhuis. Maak vooraf een afspraak met de technische dienst via 055 31 11 37 om deze na afloop te laten ophalen. Papier, karton en glas breng je zelf weg. Gooi geen afval of andere vloeistoffen in de kolken van de riolen. GFT afval kan je best laten ophalen door een afvalinzamelaar.