Herinrichting Weldenstraat (N46)
De Weldenstraat (N46) is een drukke verbindingsweg tussen Zwalm en Oudenaarde. Het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin, stad Oudenaarde en de gemeente Zwalm willen deze weg veiliger maken voor alle weggebruikers en richten daarom de straat opnieuw in, tussen de Monseigneur Lambrechtstraat en de rotonde Nederzwalm. De betonnen weg wordt ook vervangen door een weg in asfalt om zo te zorgen voor een goede nachtrust voor de buurt.
Comfortabeler en veiliger fietsen en oversteken
De huidige Weldenstraat is een weg met een rijvak in iedere rijrichting. Daarlangs ligt een smal fietspad in twee richtingen aan één kant van de weg. De fietsverbinding wordt comfortabeler gemaakt door de aanleg van een fietspad aan beide kanten van de weg.
- Langs het gedeelte waar gemotoriseerd verkeer 70 kilometer per uur mag rijden, komt zal een groenstrook het fietspad scheiden van de weg.
- Langs de zone van 50 kilometer per uur, aan de rotonde Molen, komen verhoogde fietspaden naast de rijweg.
Ook zal het fietspad achter de bushaltes komen te liggen en er komt een veilige oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Ronsen Heerweg.
Er komen afslagstroken op de Weldenstraat, voor verkeer naar de Monseigneur Lambrechtstraat en de Sleegstraat. Ook hier kunnen fietsers in twee keer de weg veilig oversteken.
Makkelijker op de bus stappen
De bushaltes Nederzwalm Stationsstraat, Welden Roosstraat en Ronsen Heerweg krijgen in beide richtingen een verhoogd perron zodat reizigers makkelijk in- en uit kunnen stappen. Dit is in lijn met de verbeteringen die het Agentschap Wegen en Verkeer doorvoert op veel plekken om het reisgemak voor gebruikers van het openbaar vervoer te vergemakkelijken. De bushalte Nederzwalm Stationsstraat wordt bovendien ingericht als een Hoppinpunt.
Gescheiden riolering en meer ruimte voor water
Ten slotte worden de werken ook aangegrepen om het rioleringssysteem te verbeteren. Er komt namelijk een gescheiden rioleringsstelsel. Om overstromingen en wateroverlast tegen te gaan, zullen ook de grachten worden aangepakt en worden er twee bufferbekkens gebouwd. Die zullen blijvend dienst doen als buffer bij hevige regen.
Algemene planning
De timing is, onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden, de volgende:
- mei 2024: start voorbereidende werken, zonder grote verkeershinder
- 19 augustus 2024 - februari 2025: nutswerken met lichte verkeershinder
- Fietsers: in beide richting omleiding via Monseigneur Lambrechtstraat, Kouterstraat, Schuisplanklos, fietsbrug over Zwalmbeek, Schuisplankweg en Schoolstraat
- Openbaar vervoer: buslijnen 40 en 400 ondervinden hinder. Meer info via de app, www.delijn.be/routeplanner of de affiches aan de bushaltes.
- Gemotoriseerd verkeer: verkeer in beide rijrichtingen is mogelijk, maar wordt geregeld via tijdelijke verkeerslichten
- 27 augustus 2024: een infomarkt in 't Schoolke in de Mandenmakersstraat doorlopend tussen 17 en 20 uur over de planning, timing en hinder tijdens de werken. Inschrijven is niet nodig.
- februari 2025 - midden 2026: weg- en rioleringswerken, die verkeershinder zal veroorzaken. Er zal voor zowel het gemotoriseerd verkeer als voor fietsers een omleiding worden voorzien.
Planning weg- en rioleringswerken
- Fase 1 (3 februari - juni 2025): van rotonde Zwalm tot huisnummer 162
- Fase 2 (juni - najaar 2025): van huisnummer 162 tot huisnummer 14A
- Fase 3 (najaar 2025 - voorjaar 2026): van huisnummer 62 tot kruispunt Monseigneur Lambrechtstraat (Sleegstraat)
- Fase 4 (voorjaar 2026): kruispunt Weldenstraat met Monseigneur Lambrechtstraat