×

Belgische nationaliteit (aanvraag en bewijs)

Wat

Belgische nationaliteitsaanvraag:

Je kunt als niet-Belg op drie verschillende manieren Belg worden:

  1. de automatische toekenning 
  2. de nationaliteitsverklaring
  3. de naturalisatie

Belgisch nationaliteitsbewijs:

Aanvraag van een nationaliteitsakte voor jezelf of iemand anders. De akte van Belgische nationaliteit wordt toegekend aan burgers die de Belgische nationaliteit hebben verkregen via de procedure van nationaliteitsverklaring of van naturalisatie.

Aanvraag attest van Belgische nationaliteit als je moet bewijzen dat je Belg bent. Het attest of bewijs van Belgische nationaliteit is een document dat officieel bevestigt dat je Belg bent.

Voorwaarden
Procedure

Belgische nationaliteitsaanvraag:

  1. Wens je informatie over de mogelijkheden tot aanvraag Belgische nationaliteit? 
    • Stuur een mail naar burgerzaken@oudenaarde.be met je volledige naam, rijksregisternummer en een kopie van je verblijfskaart.
    • Je krijgt informatie per mail over de mogelijke procedure en de documenten die je hiervoor moet indienen.
       
  2. Heb je alle bewijsstukken die nodig zijn voor de aanvraag?
    • Maak een afspraak 'Belgische nationaliteit aanvraag'.
    • Een collega overloopt dan samen met jou de documenten.
    • Het resultaat van het onderzoek van de documenten op volledigheid en inhoud wordt je later via mail meegedeeld. Je ontvangt dan ook de verdere procedure.
       
  3. Je documenten zijn volledig en je kreeg de verdere procedure? 
    • Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken afdeling Burgerlijke stand online of via het telefoonnummer hiernaast.

Je legt persoonlijk je verklaring af bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je gedomicilieerd bent. Je moet meerderjarig (18+) zijn.

De ambtenaar van de burgerlijke stand geeft je een bewijs van het afleggen van je verklaring. Dit bewijs zegt niets over de volledigheid of de ontvankelijkheid van je dossier.

Als je zelf niet kan schrijven, kan de verklaring afgelegd worden bij bijzondere en authentieke volmacht (artikel 6 Wetboek van de Belgische nationaliteit). In de praktijk gebeurt dit bij notariële volmacht.

Belgisch nationaliteitsbewijs (akte of attest):

Je kan deze aanvraag volledig online afwerken.

Als je het document persoonlijk ophaalt aan het onthaal van Administratief Centrum Maagdendale:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfskaart

Als je het document voor iemand anders ophaalt aan het onthaal van Administratief Centrum Maagdendale:

  • een volmacht van de betrokkene
  • een kopie van zijn of haar identiteitskaart of verblijfskaart
  • je eigen identiteitskaart
Wat meebrengen?

Bij elk van de bovengenoemde stappen zal een medewerker jou uitleggen wat je moet doen en meebrengen.

Bedrag

Belgische nationaliteitsaanvraag:

Je moet 150 euro aan registratierechten betalen voor elke nationaliteitsverklaring. 

Je kan de betaling op twee manieren doen:

  • Online via MyMinfin: je meldt je aan en gaat naar het tabblad ‘Mijn betalingen’, waar je online de betaling kan doen. Binnen 24 uur na de betaling, vind je in de rubriek ‘Mijn documenten’ het betalingsbewijs in pdf-formaat. Dit document druk je af en neem je mee naar de gemeente op het moment dat je je nationaliteitsverklaring wil afleggen.
  • Bij het kantoor rechtszekerheid. Het correcte adres van het bevoegde kantoor is afhankelijk van je gemeente >

Je voegt het betalingsbewijs bij je nationaliteitsverklaring.

Belgisch nationaliteitsbewijs:

Gratis

Bijkomende informatie