Adoptie
Adoptie is het vastleggen van een afstammingsband tussen twee personen via een juridische procedure. Deze afstammingsband ontstaat als een persoon (de adoptant) een andere persoon (de geadopteerde) aanneemt als zijn kind.
Er zijn twee verschillende vormen van adoptie: volle en gewone adoptie.
Sinds 1 september 2005 is de nieuwe adoptiewet in werking getreden.
In België kunnen zowel alleenstaanden als gehuwden en samenwonenden een kind adopteren. Ook personen van hetzelfde geslacht mogen adopteren. Zij kunnen samen voor de rechtbank verklaren wie van beide de familienaam doorgeeft.
De procedure van adoptie start niet bij de stad Oudenaarde.
Voor meer informatie kan je als kandidaat-adoptant terecht bij:
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
Vlaamse Centrale Autoriteit inzake adoptie, Kind en Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
(02) 533 14 76
of op de website van Kind en Gezin-adoptie Vlaams Centrum voor Adoptie.
De adoptiebeslissing laat je registreren bij de dienst Burgerzaken afdeling Burgerlijke stand. De registratie van een vonnis moet gebeuren binnen de dertig dagen na ontvangst door de burgerlijke stand. De bevolkingsregisters en eventuele akten van de burgerlijke stand worden aangepast. Het is mogelijk dat ook de identiteitskaart van de geadopteerde wordt gewijzigd.
Binnenlandse adoptie: geen afspraak nodig
De tussenkomst van de dienst Burgerzaken afdeling Burgerlijke stand beperkt zich tot het overschrijven van het uitgesproken adoptievonnis van de rechtbank en het aanbrengen van de nodige randmeldingen.
Buitenlandse adoptie
Een buitenlandse adoptie moet je in België eerst laten registreren bij de Centrale Federale Autoriteit:
Federale Overheidsdienst Justitie
Dienst Internationale Adoptie
Waterloolaan 15
1000 Brussel
(02) 542 75 81
Bij een buitenlandse adoptie door een Belgische adoptant is het zeer belangrijk dat je ook de geboorteakte van de geadopteerde laat overschrijven in de registers van de burgerlijke stand.
Bij een binnenlandse adoptie: de dienst Burgerzaken afdeling Burgerlijke stand ontvangt het adoptievonnis door de familierechtbank. Zelf moeten jullie niet langskomen.
Bij een buitenlandse adoptie:
- identiteitskaarten/paspoorten van betrokkenen
- huwelijksboekje van de adoptant(en)
- bewijs van erkenning en registratie van de adoptiebeslissing
- originele geboorteakte, gelegaliseerd en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler
- adoptiebeslissing
Het huwelijksboekje van adoptant en/of geadopteerde kan aangepast worden.
De registratie en aanpassingen door de burgerlijke stand zijn gratis.
Voor meer informatie over adoptie kan je je zich richten tot:
- de rechtbank van eerste aanleg
- de notaris
- het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Vlaamse Centrale Autoriteit inzake adoptie, Kind en Gezin (Hallepoort 27, 1060 Brussel) of de Federale Centrale Autoriteit / dienst internationale adopties (Waterloolaan 115, 1000 Brussel) Vlaams Centrum voor Adoptie