Wandtapijten
Oudenaarde deluxe, stad van de wandtapijten
Het MOU onthult nog meer rijke geschiedenis van Oudenaarde. En dat mag je letterlijk nemen, het meanderende museumparcours neemt je mee naar de bloeiperiode van de weefambachten. Van de 15de tot de 18de eeuw maakte de Scheldestad furore in de wandtapijtkunst. Vooral in de 16de eeuw beleefde de productie en de wereldwijde export van dit luxe product gouden tijden. Oudenaarde was een van de belangrijkste centra van de tapijtindustrie naast Arras, Doornik, Brussel, Gent en Brugge.
Een vleugje chauvinisme is dik verdiend. De kwaliteit van het Oudenaardse wandtapijt behoort tot de absolute top in Vlaanderen. Het notoire product is herkenbaar aan een uniek merkteken. De specialiteit van de streek, de zogenaamde ‘verdures’ zijn wijd en zijd befaamd.
Wist-je-dat? Keizer Karel V stond niet alleen bekend als de heerser van een rijk waar de zon nooit onderging, maar ook als fervente liefhebber van wandtapijten. Het Oudenaardse weversmerk met wapenschild en bril van Oudenaarde kwam er dankzij een officiële ordonnantie van de keizer himself. Een kwaliteitslabel avant la lettre.
De stad breidt de eigen collectie wandtapijten gestaag uit. In 2019 bracht het bestuur nog een verloren buit terug naar huis. Een zeldzaam en historisch tafereel uit de reeks "De geschiedenis van Alexander" anno 1582. Het werk werd geveild in New York en is nu te zien in het stadsmuseum MOU. De stad van het Vlaamse wandtapijt draagt trots haar roemrijke verleden uit. Nu en in de toekomst. Eind 2024 staat een grootse, prestigieuze tentoonstelling rond de figuur van Margaretha van Parma op de agenda.
Tip: op dinsdag, woensdagvoormiddag en donderdag kan je aan de hand van demonstraties het restauratieproces van de wandkleden volgen, van naald tot draad.