Nieuws

Het Voedselagentschap heeft op 2 juli noodmaatregelen genomen om de verspreiding van de ziekte van Newcastle in de pluimvee-hobbysector tegen te gaan. Het FAVV zal het besluit met noodmaatregelen op 1 augustus vervangen door een ministerieel besluit waarin dezelfde verbodsbepalingen voor onbepaalde tijd overgenomen worden. Tegelijk worden evenwel derogaties voorzien die pluimveehandelaars in staat stellen om hun activiteiten op commerciële verzamelingen, inbegrepen openbare markten, te hernemen (zie 'Meer lezen').

De mens is niet gevoelig aan deze ziekte. De consumptie van eieren of vlees van pluimvee houdt dan ook geen enkel risico in

Gewijzigde verkeerssituatie Eine

Infomoment op 23 augustus

Vanaf 13 juli geldt een proefopstelling met gewijzigde verkeerssituatie in de Pater Ruyffelaertstraat en de Pontstraat te Eine. Deze proefopstelling kadert in de aanleg van de ventweg langs de N60 en de heraanleg van een gedeelte van de Pater Ruyffelaertstraat, en zal na enkele maanden geëvalueerd worden. Bedoeling is een goede doorstroming en een lage verkeersdruk te garanderen in de hele omgeving.

Wat verandert er concreet?

  • Ter hoogte van de ingang van de kantine van KWIK Eine zal een verkeerssluis  ingericht worden met éénrichtingverkeer richting N60
  • De rijrichting van de Pontstraat wordt omgedraaid: inrijden gebeurt via de Fietelstraat
  • Pater Ruyffelaertstraat (tussen Pontstraat en Fietelstraat) wordt  eenrichtingsverkeer richting Fietelstraat
  • Pater Ruyffelaertstraat (tussen sluis en N60) wordt  tweerichtingsverkeer
  • Pater Ruyffelaerstraat  (tussen Pontstraat en sluis) blijft  tweerichtingsverkeer

Vanuit verschillende hoeken heeft de stad een aantal bezorgdheden en vragen ontvangen omtrent de gewijzigde verkeerscirculatie in het centrum van Eine.
Het stadsbestuur heeft daarom beslist om een infomoment te organiseren over deze reeks van maatregelen die genomen zijn in functie van het openstellen van de ventweg langs de N60. Wij willen hierbij eveneens een zicht krijgen op de bezorgdheden en bekommernissen, in functie van een latere evaluatie van de verkeerscirculatie.

U wordt alvast vriendelijk uitgenodigd voor dit infomoment dat zal doorgaan op donderdagavond 23 augustus 2018 in de schoolgebouwen van KBO EINE.
Verdere info volgt in de tweede week van augustus.

Voor vragen kan u terecht bij de dienst mobiliteit (mobiliteit@oudenaarde.be - 055 33 51 73).

Hartveilige stad

Volg gratis een opleiding reanimatie en defibrillatie

Het stadsbestuur en het Rode Kruis Vlaanderen hebben er samen voor gezorgd dat Oudenaarde nu officieel een ‘hartveilige’ stad is! Maar daar stopt het werk natuurlijk niet: we blijven ons inzetten om de eerstehulpcapaciteiten van de inwoners te vergroten.

Daarom blijven we samen met het Rode Kruis opleidingen organiseren in reanimatie en defibrillatie (via de AED’s - Automatische Externe Defibrillator- die overal in onze stad te vinden zijn).

Deze cursus is volledig gratis maar inschrijven is verplicht.
Geïnteresseerd? Je kan kiezen uit één van onderstaande data:

  • 27 juni
  • 25 juli
  • 29 augustus
  • 26 september
  • 31 oktober
  • 28 november

De opleiding duurt van 19u - 22u en gaat normaal gezien door in het leslokaal van de brandweerkazerne (Coupure 21).
Inschrijvingen en meer informatie via veiligheid@oudenaarde.be .

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Sinds 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Ook voor de medewerkers van de stadsdiensten heeft deze werkwijze belangrijke voordelen. Zo weten zij steeds vooraf waarover het gesprek zal gaan en kunnen ze het dossier al voorbereiden om je efficiënter en sneller te helpen. Afspraken kunnen zo ook overzichtelijk ingepland worden in de agenda van onze medewerkers waardoor ze steeds de nodige tijd kunnen vrijmaken om jou te woord te staan.

 

Infobalie = snelloket

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’. Deze zaken zijn:

  • Afhalen van akten en attesten, een reispas, een (voorlopig) rijbewijs of een visvergunning 
  • Aanvragen en afhalen van een bewonersparkeerkaart, een uittreksel uit het strafregister of een eensluidend verklaring
  • Het kopen van vuilniszakken en gft-stickers 
  • Het verkrijgen van een stadsplan, een stadsgids,… 
  • Het protesteren van een retributie op het parkeren (een “boete”)

 

Hoe?

Je kan een afspraak maken via het handige online portaal (bovenaan de productpagina's op deze website staat ook steeds een knop 'Afspraak maken' die jou direct naar het juiste product binnen het portaal brengt), telefonisch op de nummers 055 31 46 01 en 055 33 51 11 of gewoon ter plaatse aan de infobalie.

 

Aanduiding van watergevoelige Openruimtegebieden

Publieke inspraak van 30 juli 2018 tot en met 30 augustus 2018

Dit plan heeft tot doel watergevoelige openruimtegebieden aan te duiden voor behoud of versterking van het open of groene karakter in functie van waterbeheersing.

Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart. Een eerste stap daarin is de publicatie van een kennisgevingsnota. In die nota vindt u onder meer een beschrijving van het plan en een voorstel van de methode waarop de milieueffecten van dat plan in het uiteindelijke plan-MER beschreven en bestudeerd zullen worden.

Masterplan Oudenaarde Linkeroever

Tweede participatiemarkt

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen werken we aan de participatieve opmaak van een masterplan voor Oudenaarde Linkeroever

Sinds de stopzetting van het badstoffenbedrijf Santens en de verhuis van het bedrijf Alvey staan deze terreinen leeg. Daar willen we iets aan doen. In dezelfde omgeving hebben het stedelijk sportcentrum en de steenbakkerij Vande Moortel uitbreidingswensen. Om alle ruimtelijke ambities in het gebied op elkaar af te stemmen, kiezen de stad en de provincie ervoor om projectmatig te komen tot een algemeen masterplan met een actieprogramma. Beide partners hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

Op naar een kwalitatieve invulling
De focus van het masterplan is een duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat de partners zich engageren om de huidige behoeften in te vullen, rekening houdend met de behoeften van de toekomstige generaties. De Provincie en de Stad besteden de nodige aandacht aan de sociale, economische en ecologische kenmerken van het gebied.

Participatie
In het masterplan zullen de partners onderzoeken welke functies ruimtelijk haalbaar en wenselijk zijn. Die wenselijke functies zullen gecombineerd worden met de bestaande functies. Deze oefening willen de Provincie en de Stad niet alleen maken. De opmaak van dit masterplan zal op een participatieve manier gebeuren waarbij verschillende betrokken partijen zoals burgers, eigenaars en overheidsinstanties hun ideeën en adviezen kunnen geven.

Stand van zaken
Op basis van de input die we in maart 2018 verzamelden, werkten we een eerste globale visie uit. Die vormt de basis voor de ontwikkeling van een ruimtelijk raamwerk en de verdere verfijning van het masterplan. Keuzes naar specifieke invullingen en eventuele herbestemmingen zijn nog niet gemaakt.
In juni 2018 legden we de eerste globale visie voor aan burgers, organisaties, verenigingen, eigenaars en overheidsinstanties. We kregen opnieuw veel input. Samen met de studiebureaus Plusofficearchitects, Delva Landscape Architects en VECTRIS gaan we hiermee aan de slag om het masterplan verder vorm te geven.

Eind vorig jaar ontving de stad uit verschillende hoeken een aantal bezorgdheden omtrent de circulatie en de verkeersveiligheid in het centrum van Bevere.

Op basis van wensen, noden en opmerkingen uit de buurt heeft het College van Burgemeester en Schepenen een aantal kortetermijnoplossingen uitgewerkt. Op lange termijn zijn structurele verbeteringen mogelijk met de geplande rioleringswerken.

Het bestuur wenst alle vragen en bekommernissen te objectiveren en heeft hiervoor verkeers- en snelheidstellingen laten uitvoeren. De resultaten van deze metingen zijn ondertussen verwerkt en worden op maandag 18 juni toegelicht. Geïnteresseerden zijn welkom voor de presentatie op maandag 18 juni om 19u15 of 20u00 in de benedenzaal van het jeugdcentrum Jotie, Hofstraat 14.

Het Oudenaards loopcriterium

Een nieuw sportief initiatief!

Naar aanleiding van een overlegvergadering met de Oudenaardse loopverenigingen wil het stadsbestuur een nieuw project opstarten, m.n. het “OUDENAARDS LOOPCRITERIUM”.
In Oudenaarde worden jaarlijks namelijk diverse loopwedstrijden georganiseerd door feestcomités, loop- en andere organisaties.
Het stadsbestuur wil deze initiatieven mee helpen promoten.
Het Oudenaards loopcriterium bestaat uit acht wandel- en loopevenementen in de Brouwerstad.
Deelnemers die aan 6 van de 8 wedstrijden hebben deelgenomen worden beloond met een geschenk.
Deelnemers die aan alle 8 organisaties hebben deelgenomen, krijgen een extra prijs.
Het criterium wordt afgesloten tijdens een grote apotheose met prijsuitreiking op 28 september de vernieuwde sporthal.

Door de aanhoudende warme temperaturen en het uitblijven van neerslag, heeft de provinciegouverneur een nieuw politiereglement uitgevaardigd met verscherpte maatregelen. HIER lees je er alles over.

Muziekcheques

Programmeer een Oudenaardse muzikant of band

Na de feestcheque, keurde de Gemeenteraad nu ook de muziekcheque goed.
Deze subsidie kan aangevraagd worden door organisatoren die een Oudenaardse band of muzikant programmeren op een Oudenaards evenement.

Daar zijn uiteraard enkele voorwaarden aan verbonden: Het moet gaan om pop- en rockmuziek, waarvan de muzikant of minstens 1 van de bandleden in Oudenaarde woont. Zij kunnen intekenen op een lijst. We willen vooral de opstartende bands en muzikanten een duwtje in de goede richting geven en weren professionele muzikanten of artiesten met een professioneel management op onze lijst.
De subsidie kan oplopen tot € 125 per band, maar dient aangewend te worden om de honoraria van de artiesten mee te betalen.

Dat klinkt nu al als muziek in onze oren!
Wij hopen dan ook deze zomer veel lokaal talent op de kleine en grotere podia in onze stad te mogen toejuichen.

 

Oudenaarde Brouwt

Van leegstand naar ondernemerschap

Het stadsbestuur van Oudenaarde wil jonge en startende ondernemers steunen bij de stap naar een eigen zaak en in één klap meteen ook de leegstand van handelspanden aanpakken!

'Oudenaarde Brouwt' werkt aan een database met leegstaande handelspanden waarvan de eigenaar akkoord is om die als pop-up zaak voor korte termijn te verhuren. Daarnaast hebben we kandidaat ondernemers die op zoek zijn naar dergelijke panden.
Het stadsbestuur probeert de match te maken tussen eigenaar en kandidaat ondernemer!

ALLE INFO VIND JE HIER!

Bespaar 20% op je energiefactuur!

Dankzij onze groepsaankoop dak- en spouwmuurisolatie

Energie wordt steeds duurder. SOLVA organiseert daarom i.s.m. Oudenaarde een groepsaankoop voor dak- en spouwmuurisolatie. Dankzij zo'n groepsactie is elke offerte kwalitatief, scherp van prijs én gecheckt op correctheid. Bij uitvoering van de werken wordt elke deelnemer begeleid door vzw BEA en Zero Emission Solutions.

De actie loopt van 01.02.18 tot en met 31.12.18. Schrijf je in op www.energiegroepsaankoop.be/gebouwschil !